Fases i principals línies d'actuació
El model d’audiències Públiques de les Franqueses del Vallès compta de dos tipologies de sessions: Les sessions de nuclis i la sessió municipal. Les sessions de nuclis tenen un calendari estructurat a través de l’organització de sessions participatives bimensuals als cinc nuclis poblacionals i l’audiència de ciutat, de caràcter anual es convoquen representants dels cinc nuclis.
Pel que fa a les fases, el programa es desenvolupa seguint el següent cronograma:
Setmana 1: punt de partida.
Convocatòria de reunió d’inici per consensuar el nucli on es realitzarà l’Audiència; el contingut de la sessió: lliure, projecte concret, espai públic o equipaments; el tipus de convocatòria: aleatòria a través del PMH o oberta; el format de la sessió: interior, exterior, telemàtica; la data i l'horari i per últim les persones que hauran d’assistir per part de l'Ajuntament.
Setmanes 2, 3 i 4: Convocatòria i coordinació amb la resta d'àrees implicades.
Segons el format d'audiència triat, la convocatòria és aleatòria a través d'un sorteig dels habitants empadronats al nucli on es realitzi l'Audiència i convocatòria directa posterior; serà oberta o bé serà a través de la dinamització d'un determinat equipament o espai públic. Pel que fa a la coordinació amb la resta d'àrees es fa demanda d'aquells temes que es consideri que poden sorgir durant la sessió.
Setmana 5: preparació de la sessió.
Una setmana abans de la realització de la sessió es realitza una reunió amb les persones que assistiran a la mateixa per part de l’Ajuntament. En aquesta reunió es defineix l’ordre del dia i l’estructura de la sessió, s'informa sobre l’estat de la convocatòria i les persones confirmades, es fa un repàs del llistat de temes recollits a la convocatòria i d’aquells rebuts per part de les àrees i finalment es defineixen els rols de cadascun durant la sessió.
Setmana 6: celebració de la sessió.
La sessió compta amb l’empresa Etcètera com a dinamitzadors, així com la presencia de l’Alcalde, la regidora de Participació Ciutadana i el personal tècnic implicat. Les sessions tenen una durada de 1:30h en que en primer moment, els dinamitzadors expliquen el funcionament de la sessió i es fa una ronda de presentació en que els ciutadans exposen els temes que volen abordar. L’empresa dinamitzadora és l'encarregada de recollir aquests temes i de dinamitzar-los. Un cop recollits, es el torn de l’Alcalde i la regidora que aniran donant resposta als diferents temes i finalment té lloc un debat obert.
Setmanes 7 i 8: devolució i retorn.
En el termini de 3 dies posteriors a la celebració de l'Audiència s'envia un document amb un breu extracte dels temes tractats a través de correu electrònic.
Posteriorment es treballa amb les diferents àrees municipals aquells temes que requereixin un anàlisi més profund amb la finalitat d'elaborar un document de retorn a la ciutadania que es públic a la pàgina web municipal.
Es deixa oberta la possibilitat d’altres tipus de gestió si els temes a treballar així ho requereixen: realització d’una sessió de retorn, concertar una reunió amb una àrea concreta, etc.
La implicació de l’àrea de Comunicació és fonamental en aquest projecte. A banda de la noticia prèvia de la celebració de la sessió per fer-ne difusió, resulta de cabdal importància el seguiment posterior a l’Audiència. En el termini d’un mes posterior a la celebració de la sessió a cada un dels nuclis es publicita a través de la pàgina web municipal un document de retorna a la ciutadania amb els temes tractats a la sessió i les actuacions a realitzar per cada una de les àrees responsables. Aquest document es revisa i actualitza de manera bimensual. Finalment, i al finalitzar l’any, es publica una darrera revisió de les diferents sessions realitzades.
Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès |
Administració local |
Totes |
Totes |
Cooperativa Etcètera |
Empresa |
Implementació |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Es tracta de l'empresa contractada per l'Ajuntament per tal de dinamitzar les sessions. |
DECAS. Col·lectiu d'analistes socials |
Empresa |
Avaluació |
Presta el servei (gestor) |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Es tracta de l'empresa contractada per la Diputació de Barcelona per elaborar la diagnosi. |
Diputació de Barcelona |
Administració autonòmica |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Recursos econòmics
Total euros per període
8.500€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pel que fa als recursos destinats a l’hora d’implementar el programa d’Audiències s’ha de tenir en compte que una part important de la despesa és la destinada en recursos humans propis tant de l’àrea de Participació Ciutadana (la major part), com de la resta d’àrees municipals. A banda dels recursos humans, s’ha de tenir en compte el cost de l’empresa externa contractada per la dinamització de les Audiències amb un cost de 4.000€ per curs, una partida per costos de difusió (1.500€) i per últim s’ha de comptar amb una partida pel material destinat a la celebració de les Audiències, uns 500€.
Per finançar aquest projecte es compta amb recursos propis municipals. També s’ha sol·licitat suport econòmic a la Diputació de Barcelona en el marc del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals 2020-2023, catàleg 2022, concretament el recurs econòmic destinat al finançament en l’àmbit de la Participació Ciutadana, encara pendent d’atorgament.
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Fons propis |
Indefinida |
Indefinida |
8.500€ |
|
Recursos humans
Per impulsar el projecte d’Audiències Públiques es compta amb un equip propi compost per la Regidora de Participació Ciutadana, la cap d’àrea de Participació Ciutadana i Processos Estratègics i la tècnica de l’àrea de Participació Ciutadana i un 20% de la jornada d’una administrativa. Les funcions de l’equip de Participació Ciutadana és de liderar, coordinar, impulsar, fer seguiment i avaluar les diferents sessions d’Audiències Públiques.
Si be es tracta d'un projecte que lidera l'àrea de Participació Ciutadana, aquest te un fort caràcter transversal sent necessària la implicació directa de la resta d'àrees municipals. Aquestes seran les encarregades de:
- Aportar informació útil per la sessió abans que aquesta es celebri (coordinació a priori).
- Donar respostes als dubtes o poropostes que es realitzin durant la sessió (coordinació a posteriori).
- Colideratge de la sessió en el cas de sessions específiques que girin entorn a un tema concret propi d'una de les àrees.
Pel que fa a altres àrees municipals, és imprescindible la col·laboració i coordinació. Aquesta col·laboració serà més o menys intensa segons els temes a tractar a cada una de les audiències. Prèviament a cada sessió es contacta amb totes les àrees municipals per preparar els possibles temes que puguin sorgir i posteriorment es contacta per fer-ne el retorn amb les respostes.
Destaca la implicació i importància de l’àrea de Comunicació en el projecte. Per poder fer un seguiment acurat dels temes tractats a cada sessió cal una estreta coordinació amb les tècniques de Comunicació.
Cal tenir en compte que es tracta d’un projecte molt lligat a l'equip de govern. Per tant, podem dir que tant l'Alcalde com la resta de regidors/es de l'equip de govern també participen en aquest projecte.
Per últim, comentar que es compta amb la dinamització externa d'una empresa, que és la encarregada de dinamitzar les sessions d'Audiències Públiques.
Normes i mecanismes de participació implementats
En la redacció del projecte va haver-hi fonts documentals, projectes previs i entrevistes en profunditat a professionals, polítics i tècnics. Un cop feta aquesta diagnosi, en la prova pilot feta a Curró de Vall) els participants de l’audiència van omplir un qüestionari un cop acabat el simulacre per tal de copsar la seva opinió i fer els ajustos necessaris per implantar el programa.