En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Audiències Públiques
Participació ciutadana amb selecció aleatòria de participants en nuclis dispersos geogràficament
Les Audiències Públiques de les Franqueses del Vallès és un projecte de participació ciutadana amb l’objectiu d’integrar la visió des nuclis urbans amb la visió global de municipi. Així doncs, un cop cada dos mesos l’Alcalde, i els i les tècniques de l’Ajuntament visiten un dels cinc nuclis per tal que un grup de 20 veïns i veïnes actuïn com portantveus i exposin les preocupacions i necessitats dels seu nucli. Paral·lelament, un cop l’any, es fa una audiència pública oberta per tractar els temes que afecten al conjunt del municipi. Les audiències pretenen donar resposta a dos reptes que les diferencien d’altres experiències de participació ciutadana: la disgregació geogràfica del municipi i la selecció de participants. Les Franqueses és un municipi amb cinc nuclis poblacionals dispersos i amb poca connexió entre ells, aquesta casuística va motivar un model que integres un espai de participació propi de cada nucli amb una estructura que tingués la funció de trobada territorial entre els diferents nuclis, molt identificats amb el seu propi espai territorial i molt desvinculats de la visió municipal de conjunt.
La selecció de participants és fa de forma aleatòria tenint en compte les quotes de gènere, edat i procedència. Aquest format de selecció permet apropar els ciutadans i ciutadanes que sovint no participen de la resta de canals de participació formals, molt lligats a la participació a través d’entitats i associacions.

Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Data d'inici:
01/09/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Nombre d'habitants:
19023
Nombre de visites:
1439
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Antònia García Baez
Càrrec:
Tècnica de l'Àrea de Participació Ciutadana
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
antonia.garcia@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
938616221
Adreça:
C/Roselló, 39. edifici Bellavista Activa, (08520) Les Franqueses del Vallès
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de les Franqueses del Vallès fa més de 10 anys que treballa per l’impuls de la participació de la ciutadania en allò què és públic i en les polítiques públiques amb més o menys intensitat, segons les prioritats i directrius polítiques dels diversos equips de govern.

És l’any 2020, i amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, que es va redactar el Pla Director de Participació Ciutadana de les Franqueses del Vallès. Aquest Pla es centra en alguns objectius específics: millorar els processos i mecanismes existents; explorar i estudiar totes les possibilitats per arribar a tots els sectors de la ciutadania que desitgin implicar-se en els processos participatius: en particular, ha d’atendre aquells sectors que acostumen a participar menys (joves, persones nouvingudes i d’altres); treure partit de la potencialitat que ofereixen les noves tecnologies de la informació i la comunicació per propiciar la participació; reforçar el teixit associatiu com a element bàsic d’articulació democràtica de la societat; incorporar l’avaluació al disseny de les polítiques de participació ciutadana i garantir la transparència i el retorn del procés d’avaluació i de l’execució dels resultats.

El Pla Director de Participació Ciutadana s’aprova per acord de Junta de Govern Local el mes de desembre 2020. A partir d’aquest moment es duu a terme el desplegament de les actuacions i projectes d'aquest Pla. El document és un full de ruta per a l'àrea de Participació Ciutadana, i poc a poc, en funció dels recursos disponibles i les voluntats polítiques es va desplegant i implementant.

Durant l'any 2020, la regidoria de Participació Ciutadana es va centrar en el disseny d’un model d’Audiències Públiques sobre diversos temes d’interès ciutadà, un model innovador, inclusiu i flexible, capaç de generar un punt de trobada comú entre els diferents nuclis del municipi i de connectar amb la ciutadania que normalment no se sent cridada a participar. Per fer-ho va comptar novament amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona. Al desembre de 2020 es va dur a terme la prova pilot al nucli de Corró d’Avall amb una participació d’una quinzena de persones seleccionades aleatòriament que va ajudar a definir el projecte i la metodologia de les audiències que van començar durant el 2021.
Objectius de la pràctica
General:
- Arribar a població que no acostuma a participar en els canals ja existents. Treballar la implicació de la població que no té l’hàbit de participar o de col·lectius que difícilment se senten interpel·lats per les qüestions públiques.

- Vincular i integrar més els diferents nuclis poblacionals amb la dinàmica del conjunt de la ciutat. El projecte d’audiències ha de permetre un major apropament entre totes dues visions, posant de relleu els elements i preocupacions comunes i compartides.
Específic:
- Obrir un espai on donar a conèixer les polítiques públiques realitzades i poder fer retiment de comptes.

- Incloure a la societat civil en l’elaboració de les polítiques publiques.

- Fomentar la identitat de municipi. reforçar la cohesió social, l’associacionisme i la participació.

Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Diputació de Barcelona
Externa
No Participativa
Administració autonòmica
Informe final de suport tècnic
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Conjunt de la població del nucli en les Audiències en cada nucli o el conjunt de les Franqueses en l’Audiència comuna.

Territori: Les Franqueses del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte d’Audiències Públiques és un dels projectes contemplats a l’Eix 3 del Pla Director de Participació Ciutadana «Qualitat de la Participació». D’altra banda, també és una actuació inclosa al Pla d’Actuació Municipal. Per últim, les Audiències Públiques tenen un fort caràcter transversal sent necessària la implicació directa de la resta d'àrees municipals.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El model d’audiències Públiques de les Franqueses del Vallès compta de dos tipologies de sessions: Les sessions de nuclis i la sessió municipal. Les sessions de nuclis tenen un calendari estructurat a través de l’organització de sessions participatives bimensuals als cinc nuclis poblacionals i l’audiència de ciutat, de caràcter anual es convoquen representants dels cinc nuclis.

Pel que fa a les fases, el programa es desenvolupa seguint el següent cronograma:

Setmana 1: punt de partida.

Convocatòria de reunió d’inici per consensuar el nucli on es realitzarà l’Audiència; el contingut de la sessió: lliure, projecte concret, espai públic o equipaments; el tipus de convocatòria: aleatòria a través del PMH o oberta; el format de la sessió: interior, exterior, telemàtica; la data i l'horari i per últim les persones que hauran d’assistir per part de l'Ajuntament.

Setmanes 2, 3 i 4: Convocatòria i coordinació amb la resta d'àrees implicades.

Segons el format d'audiència triat, la convocatòria és aleatòria a través d'un sorteig dels habitants empadronats al nucli on es realitzi l'Audiència i convocatòria directa posterior; serà oberta o bé serà a través de la dinamització d'un determinat equipament o espai públic. Pel que fa a la coordinació amb la resta d'àrees es fa demanda d'aquells temes que es consideri que poden sorgir durant la sessió.

Setmana 5: preparació de la sessió.

Una setmana abans de la realització de la sessió es realitza una reunió amb les persones que assistiran a la mateixa per part de l’Ajuntament. En aquesta reunió es defineix l’ordre del dia i l’estructura de la sessió, s'informa sobre l’estat de la convocatòria i les persones confirmades, es fa un repàs del llistat de temes recollits a la convocatòria i d’aquells rebuts per part de les àrees i finalment es defineixen els rols de cadascun durant la sessió.

Setmana 6: celebració de la sessió.

La sessió compta amb l’empresa Etcètera com a dinamitzadors, així com la presencia de l’Alcalde, la regidora de Participació Ciutadana i el personal tècnic implicat. Les sessions tenen una durada de 1:30h en que en primer moment, els dinamitzadors expliquen el funcionament de la sessió i es fa una ronda de presentació en que els ciutadans exposen els temes que volen abordar. L’empresa dinamitzadora és l'encarregada de recollir aquests temes i de dinamitzar-los. Un cop recollits, es el torn de l’Alcalde i la regidora que aniran donant resposta als diferents temes i finalment té lloc un debat obert.

Setmanes 7 i 8: devolució i retorn.

En el termini de 3 dies posteriors a la celebració de l'Audiència s'envia un document amb un breu extracte dels temes tractats a través de correu electrònic.

Posteriorment es treballa amb les diferents àrees municipals aquells temes que requereixin un anàlisi més profund amb la finalitat d'elaborar un document de retorn a la ciutadania que es públic a la pàgina web municipal.

Es deixa oberta la possibilitat d’altres tipus de gestió si els temes a treballar així ho requereixen: realització d’una sessió de retorn, concertar una reunió amb una àrea concreta, etc.

La implicació de l’àrea de Comunicació és fonamental en aquest projecte. A banda de la noticia prèvia de la celebració de la sessió per fer-ne difusió, resulta de cabdal importància el seguiment posterior a l’Audiència. En el termini d’un mes posterior a la celebració de la sessió a cada un dels nuclis es publicita a través de la pàgina web municipal un document de retorna a la ciutadania amb els temes tractats a la sessió i les actuacions a realitzar per cada una de les àrees responsables. Aquest document es revisa i actualitza de manera bimensual. Finalment, i al finalitzar l’any, es publica una darrera revisió de les diferents sessions realitzades.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Cooperativa Etcètera
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Es tracta de l'empresa contractada per l'Ajuntament per tal de dinamitzar les sessions.
DECAS. Col·lectiu d'analistes socials
Empresa
Avaluació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Es tracta de l'empresa contractada per la Diputació de Barcelona per elaborar la diagnosi.
Diputació de Barcelona
Administració autonòmica
Més d'una fase
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
8.500€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pel que fa als recursos destinats a l’hora d’implementar el programa d’Audiències s’ha de tenir en compte que una part important de la despesa és la destinada en recursos humans propis tant de l’àrea de Participació Ciutadana (la major part), com de la resta d’àrees municipals. A banda dels recursos humans, s’ha de tenir en compte el cost de l’empresa externa contractada per la dinamització de les Audiències amb un cost de 4.000€ per curs, una partida per costos de difusió (1.500€) i per últim s’ha de comptar amb una partida pel material destinat a la celebració de les Audiències, uns 500€.

Per finançar aquest projecte es compta amb recursos propis municipals. També s’ha sol·licitat suport econòmic a la Diputació de Barcelona en el marc del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals 2020-2023, catàleg 2022, concretament el recurs econòmic destinat al finançament en l’àmbit de la Participació Ciutadana, encara pendent d’atorgament.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
8.500€
Recursos humans
Per impulsar el projecte d’Audiències Públiques es compta amb un equip propi compost per la Regidora de Participació Ciutadana, la cap d’àrea de Participació Ciutadana i Processos Estratègics i la tècnica de l’àrea de Participació Ciutadana i un 20% de la jornada d’una administrativa. Les funcions de l’equip de Participació Ciutadana és de liderar, coordinar, impulsar, fer seguiment i avaluar les diferents sessions d’Audiències Públiques.

Si be es tracta d'un projecte que lidera l'àrea de Participació Ciutadana, aquest te un fort caràcter transversal sent necessària la implicació directa de la resta d'àrees municipals. Aquestes seran les encarregades de:

- Aportar informació útil per la sessió abans que aquesta es celebri (coordinació a priori).
- Donar respostes als dubtes o poropostes que es realitzin durant la sessió (coordinació a posteriori).
- Colideratge de la sessió en el cas de sessions específiques que girin entorn a un tema concret propi d'una de les àrees.

Pel que fa a altres àrees municipals, és imprescindible la col·laboració i coordinació. Aquesta col·laboració serà més o menys intensa segons els temes a tractar a cada una de les audiències. Prèviament a cada sessió es contacta amb totes les àrees municipals per preparar els possibles temes que puguin sorgir i posteriorment es contacta per fer-ne el retorn amb les respostes.

Destaca la implicació i importància de l’àrea de Comunicació en el projecte. Per poder fer un seguiment acurat dels temes tractats a cada sessió cal una estreta coordinació amb les tècniques de Comunicació.

Cal tenir en compte que es tracta d’un projecte molt lligat a l'equip de govern. Per tant, podem dir que tant l'Alcalde com la resta de regidors/es de l'equip de govern també participen en aquest projecte.

Per últim, comentar que es compta amb la dinamització externa d'una empresa, que és la encarregada de dinamitzar les sessions d'Audiències Públiques.
Normes i mecanismes de participació implementats
En la redacció del projecte va haver-hi fonts documentals, projectes previs i entrevistes en profunditat a professionals, polítics i tècnics. Un cop feta aquesta diagnosi, en la prova pilot feta a Curró de Vall) els participants de l’audiència van omplir un qüestionari un cop acabat el simulacre per tal de copsar la seva opinió i fer els ajustos necessaris per implantar el programa.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- El programa d’Audiències Públiques 2021-2022 ha genera un total de 5 sessions de nucli, i una sessió de ciutat amb un promig de 15 participants dels 20 convocats a cada sessió.
- De cada una de les sessions es realitza un extracte de temes tractats i un document de retorn a la ciutadania.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Retorn Audiència Pública Bellavista
Memòria
19/01/2022
Sí disponible
Retorn Audiència Bellavista.pdf
Retorn Audiència Pública Llerona
Memòria
03/11/2021
Sí disponible
Retorn Audiènci Pública Llerona 03.11.21.pdf
Diagnosi Projecte Audiències Públiques
Diagnosi
Indefinida
Sí disponible
Projecte Audiències Públiques a les Franqueses del Vallès.pdf
Imatge audiència
Foto
Indefinida
Sí disponible
IMG_8823.jpg
Noticia web_Es porta a terme la primera prova pilot daudiència pública amb veïns i veïnes de Corró dAvall
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Noticia web_Es porta a terme la primera prova pilot daudiència pública amb veïns i veïnes de Corró dAvall (002).pdf
Noticia_5.1 GENER 2022 butlletí número 176
Revista
Indefinida
Sí disponible
Noticia_5.1 GENER 2022 butlletí número 176 baixa definitiva.pdf
Noticia web_Audiències públiques, un espai d’intercanvi i diàleg per pobles
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Noticia web_Audiències públiques, un espai d’intercanvi i diàleg per pobles.pdf
Imatge audiència
Foto
Indefinida
Sí disponible
Audiència_pública.jpg
Noticia web_Primera audiència pública amb veïnat de Llerona
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Noticia web_Primera audiència pública amb veïnat de Llerona.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió del projecte d’Audiències Públiques s’ha realitzat, bàsicament, pel mitjans propis del que disposa l’Ajuntament (pàgina web, xarxes socials, butlletí municipal) i puntualment a través de la premsa comarcal.

Impacte
Al tractar-se d'un projecte en marxa, es difícil detectar grans impactes a llarg termini, però si que es pot detectar un interès per part de la ciutadania per participar de les sessions, fet que ens constata amb una assistència constant d'unes 15 persones (de 20 convocades), dades que avalen aquest interès. També s'observa com amb el pas de les sessions els participants venen més preparats, amb ganes de fer-se escoltar i de presentar els temes rellevants dels seus respectius nuclis.

També es poden observar impactes derivats de les reunions, compromisos de donar resposta a els demandes presentades pels participants de les sessions. Aquests impactes poden ser en forma de resposta escrita o duent a terme canvis en les polítiques de l'Ajuntament: la pacificació d'un carrer, l'arrenjament de l'equipament públic o afegint nous passos de vianants per exemple.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les Audiències públiques permeten apropar la institució a la ciutadania, alhora que permeten una més i millor participació ciutadana, així com una major implicació dels veïns i veïnes en les decisions públiques. S’ha detectat com a mesura que les audiències s’anaven donant, els participants venien més preparats, reforçant la idea de portantveus i representats de la resta de ciutadans.

Un altre punt important és que la aleatorietat en al convocatòria i garantir les quotes d’edat, gènere i procedència, garanteix la participació de sectors que sovint no es senten interpel·lats per la resta de canals de participació ciutadana.

Punts forts de la pràctica
- Una major participació ciutadana i implicació en els projectes d’àmbit municipal
- Augment de la participació de sectors que anteriorment no participaven.
- Millor coneixement per part de la població del dia a dia de la institució i de les seves dinàmiques i processos.
- S’apropa la institució i l’alcalde a la ciutadania

Punts dèbils de la pràctica
Les audiències ciutadanes són un projecte que requereix de molts esforços i d’implicació per part de tota la institució municipal, des dels equips tècnics fins l’equip de govern. Cal per tant, un ajuntament que aposti de forma clara per les audiències ciutadanes i un equip de govern que es faci seu el projecte.

Un dels punts febles del projecte és la dificultat per aconseguir la participació d’una ciutadania poc avesada a la participació, cal destinar recursos i temps per convèncer els 20 seleccionats. Malgrat aquestes dificultats, la mitjana de participants ha estat de 15, essent per tant un percentatge de participació força elevat.

Finalment, en una població com les Franqueses del Vallès, en que els seus nuclis estan diferenciats, està costant integrar tots els nuclis en una mirada comuna de ciutat i reforçar per tant el sentiments de pertinença en el seu conjunt.

Propostes de millora de la pràctica
Al tractar-se d’un projecte molt permeable, permet anar adaptant les sessions a les necessitats que es van detectant, Així doncs, de cara a les properes edicions ja s’ha començat a treballar en aspectes que permetin millorar-ne el funcionament:

- S’augmentarà la durada de els sessions, actualment de 1:30h, al detectar-se que sovint aquestes resulten justes de temps.
- S’estan cercant mecanismes per afavorir el debat, que sovint resulta costós degut a la poca cultura participativa i a la falta de rodatge. Un exemple és la implementació dels calaixos temàtics, que permeten ordenar millor els temes proposats pels participants en àrees més grans, per permetre un debat amb una mirada més àmplia.
- En les properes edicions, es programaran audiències temàtiques.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La casuística geogràfica de les Franqueses del Vallès és molt específica, amb 5 nuclis històrics separats i amb una demografia dispar, amb dos nuclis de més de 8.000 persones (Bellavista i Corró d’Avall) i amb els altres 3 nuclis amb menys de 300 habitants. Malgrat això, el projecte d’Audiències Públiques és fàcilment replicable en d’altres municipis adaptant-se a les seves casuístiques concretes. Per exemple, en nuclis com compactes, aquesta audiències es poden donar per barris.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.