En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Treball en xarxa
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte de convivència de Can Calderon
Un model d'intervenció per la convivència positiva
El Projecte de Convivència del Centre de Promoció Econòmica i Serveis a les Empreses Can Calderon engloba un conjunt d’accions per tal de fer una intervenció davant de les situacions de conflicte per assolir una convivència positiva. Les accions van adreçades a la millora de la convivència a l’aula, al centre o al seu entorn. L’objectiu és afavorir la transferència d’aprenentatges, valors, creences, actituds i hàbits relacionals. També recull el protocol d’actuació que el centre estableix a l’hora de resoldre els conflictes i de crear una atmosfera de treball i convivència segura i saludable. El projecte s’articula a través de tres línies d’actuació: la prevenció, la intervenció i el nivell organitzatiu i gestió del centre.
El Projecte es va presentar oficialment el mes de març de 2020 fruit del treball multidisciplinari del Centre de promoció econòmica en col·laboració amb el Servei Municipal de Mediació de l'Ajuntament de Viladecans, per promoure actuacions que ajudin a treballar de manera conjunta i consensuada en la prevenció i gestió davant de fets, incidències o possibles situacions de conflicte al centre. El projecte es troba alineat amb l'Estratègia 2030 i té com a objectiu principal contribuir en fer créixer el potencial humà a través del desenvolupament d’una estratègia integral i conjunta per a la promoció del benestar de les persones usuàries i tots els agents que es relacionen en el marc de les actuacions que desenvolupa el centre. En definitiva, treballar pel benestar en el centre Can Calderon. El projecte es porta a terme per un equip multidisciplinari del centre i compta amb la coparticipació de totes els agents implicats: direcció, equip tècnic municipal, professorat, alumnat, persones usuàries.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Treball en xarxa
Data d'inici:
01/10/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
716
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Mª José Arcos Rodríguez
Càrrec:
Directora del Servei de Formació i Ocupació
Ens:
Ajuntament de Viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
mjarcosr@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
936351804
Adreça:
C/ Andorra, 64 (08840) Viladecans.
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte neix en el marc de les actuacions que porta a terme el Servei de Formació i Ocupació del Centre de Promoció Econòmica i Serveis a les Empreses de l’Ajuntament de Viladecans. Es tracta d’un treball multidisciplinari del Centre en col·laboració amb el Servei Municipal de Mediació que es va iniciar de manera coordinada durant l’any 2018- 2019, i en un context de necessitat on es començava a detectar la freqüència de certes problemàtiques entre el col·lectiu de joves participants d’accions formatives. La coordinació amb el Servei de Mediació va ser el punt de partida del projecte, i es va començar a tractar la mediació entre iguals amb la intervenció d’un equip expert que donava suport a tutores i tutors dels diferents programes. Al poc temps, de manera experimental i amb l’objectiu d’oferir una atenció més integral al grup de joves, es van introduir actuacions específiques per fomentar l’educació emocional i els valors en el centre. Durant dos mesos es van portar a terme onze tallers amb un grup de professionals experts en diferents matèries per treballar amb els i les joves a través de l’autoconeixement, els valors, actituds i consciència plena en el present i en l’entorn. Paral·lelament, es van organitzar sessions formatives de gestió de les emocions adreçades a tutors, tutores i professorat de diferents programes, que van participar també en els tallers amb els i les joves. Al mateix temps, amb l’equip del Servei de Mediació, es va iniciar l’esborrany del projecte de convivència del centre, així com un protocol d’actuació amb una proposta d’accions i mesures preventives com a resposta estratègica, integral i conjunta per a la promoció del benestar de les persones i agents que es relacionen al centre.

Objectius de la pràctica
General:
- 1) Sensibilitzar i garantir la participació, implicació i el compromís de tota la comunitat del Centre de Promoció Econòmica Can Calderon.
- 2)Ajudar a les persones participants dels programes, recursos i serveis a relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb el món.
- 3) Potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat en el centre en un marc de valors compartits.
- 4) Fomentar la mediació i la cultura del diàleg com a eina bàsica en la gestió del conflicte.
- 5) Fomentar una cultura de la pau i la no-violència en el centre Can Calderon.
Específic:
- 1.1. Fer difusió del projecte de convivència a tota la comunitat del centre.
1.2. Informar al personal tècnic, docent i de suport dels protocols d’actuació en situacions de convivència.
1.3. Implementar el Protocol d'actuació davant conductes contràries a la convivencia.
1.4. Informar a l’alumnat de les normes de convivència i protocols a l’inici dels programes.
1.5. Crear la comissió de convivència.
1.6. Crear la comissió de l’alumnat.
1.7. Organitzar la setmana de la convivència.
1.8. Programar activitats formatives per educar les competències transversals adreçades als tutors, tutores i responsables dels programes formatius.

2.1. Potenciar la formació de les competències transversals a través del treball tutorial en els diferents programes.
2.2. Programar activitats formatives complementàries per treballar la convivència en els programes formatius de joves: normes, actituds, valors i emocions.

3.1. Programar activitats formatives complementàries per treballar el respecte a la diversitat i la igualtat de gènere en els programes formatius de joves.
3.2. Fer difusió i seguiment de l’aplicació del protocols d’assetjament.

4.1. Potenciar la mediació com a principal eina i mesura en la resolució dels conflictes.
4.2. Aplicar els cercles restauratius com a eina i mesura per facilitar el diàleg grupal en la resolució dels conflictes.
4.3. Programar tallers de mediació als programes de joves, a càrrec del Servei Municipal de Mediació.

5.1. Treballar les competències relacionals: comunicació, escolta, empatia, resolució de conflictes, respecte, etc. a les tutories grupals.
5.2. Realitzar activitats compartides durant la setmana de la convivència.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Servei de Mediació Municipal
Interna
Participativa
Administració local

La diagnosi es va dur a terme de gener al maig de 2018.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Població jove que participa de les activitats de l’espai de promoció econòmica de Can Calderon.

Territori: Viladecans.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte de convivència treballa per garantir les línies d’actuació emmarcades en l’Estratègia 2030 de Viladecans i vincula a totes les actuacions, persones usuàries i agents de conviuen en el Centre Can Calderon durant el desenvolupament de les actuacions.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
1. Fase de diagnosi.

Gener-maig 2018. A càrrec del Servei de Mediació Municipal.

Pel desenvolupament d’aquest encàrrec, la direcció del Servei de Formació i Ocupació va fer la demanda inicial al Servei de Mediació Municipal. Durant el primer semestre les tècniques d’aquest servei van fer la prospecció i detecció de necessitats entre els diferent agents del centre: personal tècnic, personal docent i personal no docent.
Al mes de maig de 2018 el Servei de Mediació Municipal va fer la presentació de les conclusions sobre les necessitats d’actuació en matèria de convivència.

2. Fase de disseny del projecte.

Juliol-octubre 2018.

Primer esborrany. A càrrec de l’educador social i el Servei de Mediació municipal.
A partir del document inicial de diagnosi, es va crear la comissió de convivència, formada per la direcció del servei, les tècniques i els tècnics responsables dels programes de formació i treball per a joves, l’educador social i el propi Servei de Mediació Municipal. Aquesta comissió va començar un treball de reflexió, de revisió, de recollida de noves propostes, fins la redacció del document final a l’octubre de 2018: neix el Projecte de Convivència.

3. Fase de difusió inicial.

Octubre-desembre 2018.

Durant el període entre octubre i desembre de 2018 es va fer la difusió inicial del projecte. S’informa del projecte i protocols al personal tècnic, docent, administratiu, manteniment, alumnat, a través de comunicats i reunions.

4. Fase d’implementació en proves.

Desembre 2018-març 2020.

Des del desembre de 2018 i fins el mes de març de 2020, es va anar desenvolupant, principalment el nivell d’intervenció en les mesures i actuacions per a la resolució de conflictes, es a dir, l’aplicació del protocol d’actuació davant conductes contràries a la convivència.

5. Fase de difusió.

Presentació del projecte. Març 2020.

Versió definitiva del projecte, incloent protocols: gener 2020. Entre gener i febrer de 2020 es porta a terme la contractació de disseny i la impressió paper i digital de material gràfic. L’empresa Espot Publicitat s’encarrega de dissenyar la proposta gràfica i la impressió dels elements de difusió:
- Tríptic informatiu.
- Díptic informatiu (alumnes).
- Díptic informatiu (professorat).
- Cartell.
- Roll up (de diferents dissenys).

Al febrer de 2020 es contracta la ponència per a la presentació del projecte de convivència, a càrrec de l’empresa Equip SEER, Salut i Educació Emocional S.L.
El dia 11 de març de 2020 es va celebrar la presentació del projecte. L’acte incloïa la ponència ressenyada.

6. Fase d’implementació.

Març 2020-actualitat.

A partir d’aquesta data va continuar el desenvolupament del projecte en els altres nivells, preventiu i organitzatiu, tot i que la situació de pandèmia va afectar a la implementació de les accions. Una d’aquestes era la celebració de la Setmana de la Convivència, amb l’objectiu de fer difusió del projecte i sensibilització sobre la convivència. Aquesta acció es va posposar fins el mes de desembre de 2021. Durant la Setmana de la Convivència es va posar en marxa un conjunt d’activitats amb la participació de tota la comunitat del centre al voltants dels eixos:

a) Participa!.
b) Comunica’t!
c) Respecta!
d) Soluciona!
e) Conviu!

Com a resultat de la participació de la comunitat en les activitats de la Setmana de la Convivència, es va elaborar una guia de bones pràctiques, reflectida en una infografia i un vídeo animat.

LÍNIES D’ACTUACIÓ

1. Nivell preventiu.

Inclou les mesures i actuacions orientades a desenvolupar les actituds i valors propis de la competència social i ciutadana en l’alumnat. En aquest sentit, les línies d’actuacions pel disseny i implementació dels programes relatius a la convivència van ser:

a. La formació en el respecte dels drets i deures fonamentals.
b. La promoció de la igualtat.
c. L'educació en l’exercici de la tolerància i de la llibertat.
d. La integració efectiva de tota la comunitat educativa.
e. La força de les relacions humanes i la comunicació continuada de tota la comunitat.
f. La formació per a la prevenció de conflictes i la seva resolució pacífica.
g. La creació de condicions per afavorir la gestió positiva dels conflictes.
h. La promoció d’hàbits i habilitats relacionals pel desenvolupament de la vida laboral.

2. Nivell d’intervenció.

Mesures i actuacions per a la resolució de conflictes. Aquesta intervenció queda
reflectida principalment en el protocol d’actuació davant conductes contràries a la
convivència.

3. Nivell organitzatiu i de gestió del centre.

Mesures, actuacions i marc organitzatiu del centre per treballar a favor de la
convivència.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Totes
Diputació de Barcelona
Administració autonòmica
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Empreses contractades
Administració autonòmica
Implementació
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
10.172,00 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
- Disseny i impressió campanya difusió: 1.597,00 €
- Ponència presentació Projecte de Convivència: 200,00 €
- Programa formació educació emocional per l’alumnat 16-24 anys: 2.000,00 €
- Tallers d’educació emocional per a personal docent: 375,00 €
- Organització de la Setmana de la Convivència: 6.000,00 €
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Viladecans
Fons propis
Indefinida
Indefinida
8.172,00€
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
2.000,00€
Recursos humans
A) Recursos humans de l’Ajuntament de Viladecans

• Servei Municipal de Mediació de l’Ajuntament de Viladecans:
o 2 tècniques.
o Diagnosi i disseny del projecte: gener-setembre 2018.
• Servei de Formació i Ocupació de l’Ajuntament de Viladecans:
o 1 tècnic, educador social. Responsable del projecte.
o Disseny, difusió, coordinació i implementació del projecte. Juliol 2018 –actualitat.
o Tutors i tutores responsables dels programes de formació: implementació del projecte.
• Departament d’Educació de l’Ajuntament de Viladecans:
o 1 tècnica.
o Col·laboració puntual en el disseny del projecte: 2018.
• Departament de Salut de l’Ajuntament de Viladecans:
o 1 tècnica.
o Col·laboració puntual per coordinació del protocol de detecció i prevenció de drogues: 2018.
• Departament de Comunicació de l’Ajuntament de Viladecans:
- Difusió del projecte.
• Policia Local:
- Agents de la Policia Local: col·laboració puntual en l’aplicació del protocol. Xerrades sobre la responsabilitat penal del menor.

B) Personal empreses contractades
Altres recursos
Instal·lacions i eines de l’equipament Can Calderon.
Normes i mecanismes de participació implementats
El projecte contempla la participació de totes les persones usuàries, alumnat, docents, professionals, equips municipals i empreses que formen part del Centre de promoció econòmica Can Calderon, a través de: les activitats formatives, la setmana de la convivència, implementació dels protocols (detecció i intervenció), comissió de convivència, etc.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Destaquen els següents resultats assolits durant el període d’execució dels darrers anys 2020-2021:

NIVELL PREVENTIU: Mesures i actuacions orientades a desenvolupar actituds i valors propis de la competència social i ciutadana de l’alumnat.

1. Creació de la campanya de comunicació del Projecte de convivència adreçada a sensibilitzar i informar del protocol a professorat i alumnes
2. Celebració de la Setmana de la convivència amb la participació de més de 170 joves
3. Realització d’activitats complementàries amb les persones participants de programes formatius, especialment amb els grups de joves.

• La resolució de conflictes i la mediació, a càrrec del Servei Municipal de Mediació.
• Sexualitat i afectivitat, a càrrec del departament d’Igualtat d’Oportunitats.
• La violència masclista, a càrrec del departament de Joventut i els Mossos d’esquadra.
• Drogues i lleis, a càrrec dels Mossos d’Esquadra.
• La responsabilitat penal dels menors, a càrrec de la Policia Local de Viladecans.
• Altres

4. Importació d’accions formatives sobre la gestió d’emocions adreçades a personal tècnic municipal, professorat i professionals vinculats amb la formació de persones.
5. Creació d’un servei de permanència per a facilitar la convivència i l’atenció als programes de joves

NIVELL INTERVENCIÓ: Mesures i actuacions concretes per a la resolució de conflictes, recollides en el Protocol d’actuació.

1. Definició Protocol de convivència
2. Creació d’un reglament intern
3. Detecció i atenció directe a conflictes de convivència al centre.
4. Aplicació de mesures disciplinàries i educatives, a través d’actuacions socioeducatives de reparació, tutories grupals, xerrades amb serveis municipals, cercles restauratius, entre altres.
5. Treball en xarxa i col·laboratiu amb equip tècnic de Serveis Socials, salut i altres agents.


NIVELL ORGANITZATIU: Mesures, actuacions I marc organitzatiu del Centre per treballar a favor de la convivència

6. Creació d’una Comissió de Convivència
7. Intervenció i treball directe d’un educador social en el Projecte de Convivència del centre.
8. Aplicació del Protocol d’actuació
9. Difusió de les normes de convivència
10. Assessorament al personal docent sobre la prevenció i resolució de conflictes
11. Col·laboració amb el departament de Salut per vincular-ho amb el Protocol d prevenció, detecció i intervenció sobre drogues al centres educatius de la ciutat.
12. Col·laboració amb el programa d’igualtat per vincular-ho amb el Protocol per a la prevenció i actuacions davant posibles situacions d’assetjament sexual i assetjament per raó de sexe.
13. Incorporació del procediment de detecció d’incidències al Sistema de Qualitat del Centre.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria Projecte de Convivència
Memòria
Indefinida
Consultar ens
RollUp
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
RollUp.pdf
Projecte de Convivència
Projecte
Indefinida
Consultar ens
Diagnosi Projecte de Convivència
Diagnosi
Indefinida
Consultar ens
Díptics Docents
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Díptic Docents.pdf
Normes Règim Intern
Normativa
Indefinida
Sí disponible
Normes per imprimir.pdf
Tríptic Genèric
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Triptic Genèric.pdf
Díptics alumnes
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Díptic Alumnes.pdf
Difusió de la pràctica
El projecte té definida una campanya de comunicació específica adreçada a professionals, docents, equip municipal, alumnat i persones usuàries del centre, on s’ofereix informació de les normes de règim intern, protocol d’actuació en cas de conflicte i element gràfics que conviden a impulsar el benestar i la bona convivència al centre.

- Díptics adreçat a l’alumnat
- Díptic adreçat a docents i professionals
- Tríptic genèric adreçat a tota la comunitat de convivència del centre
- Diferents Roll up per a l’acte de la Setmana de la convivència
Impacte
Les diferents actuacions emmarcades en el Projecte de convivència han tingut un impacte visible i positiu en el dia a dia del Centre Can Calderon. La creació de protocols d’actuació envers els conflictes que sorgeixen ha permès observar una millora en l’atenció i la resolució dels conflictes. Les diferents formacions, tallers i activitats també han tingut un impacte positiu alhora de millorar la convivència entre els i les participants de Can Calderon, millorant-ne les relacions socials i prevenint possibles conflictes.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Viladecans
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El projecte de convivència ha permès assolir els diferents objectius plantejats inicialment, a través dels diferents tallers, formacions i protocols d’actuacions tant als i les joves com a tutors, tutores i professorat de diferents programes s’ha pogut aprofundir en l’autoconeixement, a fomentar la mediació i la cultura del diàleg com a eina bàsica de la gestió de conflictes.

El projecte de convivència ha permès posar les bases per consolidar una comunitat amb una
cultura de la convivència, una cultura de la pau, una cultura emocional, amb una proposta de recursos i processos facilitadors del creixement i l’apoderament de les persones pel que fa a les seves competències.

Punts forts de la pràctica
En síntesi, es poden assenyalar com a principals punts forts del projecte:

1) La implementació d’un projecte singular en un centre de promoció econòmica municipal com a experiència innovadora.
2) La consolidació del projecte com un servei del centre i com una línia de treball
de la convivència i de les competències transversals als programes formatius.
3) La consolidació i interiorització del protocol d’actuació per part del personal del centre.
4) La incorporació del protocol al Sistema de Gestió de la Qualitat del centre.
5) La creació dels recursos i mecanismes necessaris per a l’abordatge de les incidències de convivència com la incorporació de l’educador social o la comissió de convivència.
6) La Setmana de la Convivència com un espai i temps per difondre, donar visibilitat, participar, proposar, comunicar... sobre la convivència.
7) L’aplicació de mesures més educatives per resoldre els conflictes, especialment a través de eines com la mediació, els cercles restauratius o les mesures reparadores.

Punts dèbils de la pràctica
Al tractar-se d’un centre de recursos, existeix un elevat número de programes i formacions que van canviant, així com l’arribada de docents i alumnat. Això sovint pot dificultar aquest treball de formació en la convivència a mitja i llarg termini.
Propostes de millora de la pràctica
Es poden assenyalar com a principals propostes de millora:

1) La necessitat de consolidar un pla anual compartit pels diferents programes, amb les accions de sensibilització i de formació sobre convivència, tant adreçades al col·lectiu d’alumnes com al de tècnics i docents.
2) Una de les característiques del Servei de Formació i Ocupació, i per tant del centre, és el nombre de programes que van canviant i els canvis d’alumnat i personal docent que això comporta. Es pot millorar la transmissió de la informació relativa a la normativa i als protocols de convivència i impulsar més accions de sensibilització.
3) Engegar una de les propostes d’acció contemplades al projecte: la creació de la comissió d’alumnes, tot i les dificultats per la mobilitat i canvis d’alumnat anualment.


Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És una practica replicable tant a qualsevol municipi, com a qualsevol espai o equipament municipal en que hi conviuen i s’interrelacionen diferents grups de persones diverses. La creació de protocols d’actuació per fer front a conflictes així com els tallers formatius permeten crear un espai segur per relacionar-se i conviure.
Convivència
39 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.