En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Transparència
Adaptació organització/serveis
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Millora de la transparència a Palafolls
Anàlisi i propostes de millora pels indicadors municipals
L’Ajuntament de Palafolls ha traçat un full de ruta per millorar els seus indicadors de transparència. Aquesta metodologia requereix una revisió constant per part de l’àrea encarregades, i també una tasca de coordinació entre els diferents departaments de l’ajuntament. Tot plegat enfocat a donar un servei transparent a la ciutadania, en què s’asseguri la qualitat de la informació, que aquesta estigui actualitzada, que no hi hagi enllaços trencat...
Aquesta iniciativa s’engega després d’una diagnosi en matèria de transparència que posa damunt la taula un problema. Amb aquesta diagnosi, tenint en compte les mancances detectades i els punts de millora, es treballa per assolir uns nivells de transparència més alts.
Una de les feines que s’ha de dur a terme per millorar la qualitat d’aquests indicadors és transformar els indicadors manuals en automàtics. Aquesta transformació també ajuda a millorar l’eficiència en aquestes tasques.
El gener de 2022, tenien índex de compliment de la transparència del 30% aproximadament. El setembre del mateix any els indicadors ja havien escalat fins al 74%. I a principis de 2023 estan al 81,21% de compliment de la transparència.
Àmbit:
Transparència
Subàmbit:
Adaptació organització/serveis
Data d'inici:
01/01/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Palafolls
Nombre d'habitants:
9027
Nombre de visites:
913
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Fèlix Bota Rodríguez
Càrrec:
Unitat d’Informació i transparència
Ens:
Ajuntament de Palafolls
Lloc web:
Adreça electrònica:
botarf@palafolls.cat
Telèfon / Fax:
937620043
Adreça:
Plaça Major, 11, Palafolls
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les Lleis 19/2013 i 19/2014 de Transparència obliguen totes les administracions a publicar certes informacions sobre la seva activitat per tal de garantir el dret de la ciutadania a la informació pública.
L’Ajuntament va consultar els seus indicadors i va trobar que eren molt baixos; també en comparació amb alguns pobles del seu entorn geogràfic. Van sol·licitar una auditoria que els va posar de manifest la situació. I a partir d’aquí, amb l’assessorament dels recursos tècnics que disposa la Diputació de Barcelona, van engegar el procés de millora i actualització.
En un principi l’ajuntament complia amb un 39% dels indicadors, segons un document d’avaluació però sembla que efectivament el percentatge era inferior. I amb aquesta feina i dedicació han aconseguit millorar-ho fins el 83,22% amb la previsió d’assolir el 85% durant la primera meitat de 2023.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la gestió de la transparència a l’Ajuntament de Palafolls.
Específic:
- Complir amb els indicadors que exigeix la Llei de Transparència vigent.
- Actualitzar la informació disponible al portal de transparència de manera recorrent.
- Facilitar a la població la informació de l’activitat de l’administració, de manera clara i entenedora, mitjançant dades en format reutilitzable.

Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Diputació de Barcelona
Externa
No Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania.

Territori: Palafolls.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La iniciativa no està vinculada a cap programa marc o pla del municipi, però sí que està enfocada a complir amb els ítems que s’exigeixen a través de la Llei de Transparència, malgrat que properament l’Ajuntament aprovarà una ordenança reguladora de transparència i administració electrònica.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
A partir de la diagnosi, l’Ajuntament es posa a treballar amb els seus recursos propis i amb l’assessorament i guiatge dels recursos tècnics que ofereix la Diputació de Barcelona.
Un treball com aquest, necessita una gran coordinació entre diferents regidories de l’administració, ja que la informació que s’ha de publicar es troba a diferents àrees del mateix ajuntament: s’ha de recollir, tractar-la i publicar-la. Per tant, des de l’Àrea d’Informació de l’Ajuntament de Palafolls treballen de manera coordinada i constant amb el conjunt de l’administració municipal per tal de disposar de la informació. A més, alguns d’aquests ítems s’han d’elaborar a través de documents comuns, que permetin extreure la informació dels expedients de les diferents àrees o creuar-los amb altres dades.
Així la informació se sol·licita a l’àrea en qüestió la informació que s’ha de publicar i aquesta s’adapta als ítems publicables i a l’estructura informativa que disposa l’ajuntament. I, a la vegada, es treballa amb models de documents que permeten una publicació àgil al portal de transparència, ja que tenen les dades personals dissociades.
La revisió d’aquests ítems és constant, ja que la informació que es publica pot anar variant amb facilitat i augmenta exponencialment.
En paral·lel també es treballa per transformar indicadors manuals en automàtics. Aquest canvi permetrà que la feina millori en eficiència, i que la revisió i actualització es facin de manera més constant en aquests indicadors.
Tota aquesta informació està publicada al portal web de la corporació municipal. Està organitzada en diferents categories per tal de facilitar la cerca a la ciutadania. Aquesta classificació és: informació institucional i organitzativa, gestió econòmica, acció de govern i normativa, contractes convenis i subvencions i catàleg de serveis i tràmits. Un cop es fa clic a cada un dels indicadors, el web et condueix a la informació que se sol·licita. Aquesta no sempre es troba al portal web de l’ajuntament, ja que en algunes ocasions es redirecciona cap a altres pàgines web d’altres administracions, com la Generalitat de Catalunya.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Palafolls
Administració local
Totes
Totes
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diagnosi i implementació.
Recursos econòmics
Total euros per període
Recursos humans
Un tècnic de l’Àrea d’Informació de l’Ajuntament de Palafolls és l’encarregat de gestionar aquesta millora, amb la participació i suport de l’aparell administratiu de l’àrea de Secretaria. De totes maneres aquest tècnic treballa coordinadament amb els tècnics i administratius de la resta d’àrees de l’Ajuntament, que li proporcionen la informació necessària per acomplir amb els indicadors.
Altres recursos
La informació es publica a través del mateix portal de transparència de l’Ajuntament del municipi.
Normes i mecanismes de participació implementats
Els ciutadans poden fer arribar sol·licituds d’accés a la informació pública a través d’instàncies a l’ajuntament, sobre la informació del seu interès que no ha estat publicada. L’administració també pot crear ítems de transparència propis, si detecta que una informació té molt d’interès per part de la ciutadania o bé si ho considera necessari per la rellevància d’aquesta informació. A més, el mateix portal inclou una funcionalitat que permet que els ciutadans puguin comentar i opinar sobre la informació publicada.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Creació d'indicadors de transparència.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Resultat auditoria
Presentació
Indefinida
Consultar ens
DEF_Resultat auditoria PALAFOLLS-paginat.pdf
Resum executiu
Memòria
Indefinida
Consultar ens
Resum executiu transparència municipal DIBA_AjPalafolls.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió que s’ha realitzat de la pràctica és a través dels portals web de l’Ajuntament i de la Diputació de Barcelona.
Reconeixements i presentacions
La Diputació de Barcelona ha reconegut l'experiència a la jornada "Transformació digital 2022 - la transformació digital que vindrà".
Impacte
El producte d’aquesta iniciativa és que la transparència de l’ajuntament ha millorat en més de 40 punts percentuals en un any. Ara mateix hi ha 124 ítems de transparència acomplerts.
No obstant, més enllà de la millora de la transparència de l’Ajuntament, es destaca que aquesta iniciativa ha aconseguit millorar la consciència dels mateixos treballadors del consistori en matèria de transparència i la importància d’aquesta. Moltes vegades ja és la pròpia persona que rebia la sol·licitud d’informació des de la Unitat d’Informació qui avisa sobre la necessitat d’actualització d’un ítem de transparència. A més, aquesta disponibilitat de la informació també millora la presa de decisions tant de la mateixa administració com de la ciutadania, així com de la participació ciutadana.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els aspectes assolits tenen a veure amb la millora dels indicadors de transparència que se’ls exigeix a les administracions públiques. Es va passar de complir amb 55 ítems, a 124 (85%).
Punts forts de la pràctica
Se’n destaca la transversalitat de la millora, ja que requereix la coordinació amb les diferents àrees de l’Ajuntament per disposar de la informació. En aquesta línia, ha sigut un treball en equip que ha comptat amb la motivació i complicitat de tot el personal de l’ajuntament.
Punts dèbils de la pràctica
A l’Ajuntament hi havia falta d’hàbits a l’hora de treballar en aquesta línia: malgrat la motivació anterior, hi havia falta de cultura de transparència quan es va començar a treballar en aquesta iniciativa, cosa que ha canviat substancialment.
Propostes de millora de la pràctica
L’objectiu és acabar publicant la informació de transparència de manera més visual, accessible i comprensible per a la ciutadania.
La transparència és un aspecte que sempre requereix una millora i revisió constant; i malgrat la millora substancial dels darrers mesos, s’ha de continuar treballant. Per això des de l’Ajuntament afirmen que s’ha de continuar fent feina en aquesta actualització dels indicadors.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable, i ha de ser-ho, degut a la vigència de la llei que ho exigeix. De cara a noves aplicacions d’aquesta iniciativa, des de Palafolls recorden que el treball ha de ser constant, que la feina no acaba un cop publicada la informació, ja que s’ha de revisar constantment. No existeix transparència com a tal, si la informació publicada no s’actualitza permanentment. I també recomanen seguir els consells i materials d’assessorament que facilita la Diputació de Barcelona en matèria de transparència.
Transparència
20 pràctiques
El món local ha recollit el clam de la ciutadania per una major transparència i control dels assumptes públics. Aquestes demandes es veuen reflectides en un conjunt de accions que impulsen el control democràtic, la millora en l'atenció ciutadana i l'accés a la informació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.