Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Inclusió social
Adaptació organització/serveis
Formacions sobre inclusió i diversitat funcional. Acció formativa per a serveis i entitats de l’àmbit de la discapacitat i atenció en l’administració pública
 
Les formacions sobre inclusió i diversitat funcional, emmarcades dins de les actuacions del Pla de Formació de l’Ajuntament de Rubí, són actuacions enfocades a la sensibilització de l’atenció a les persones amb diversitat funcional, tant des de l’àmbit de l’atenció dins l’administració pública com en l’àmbit de la intervenció des de les entitats i serveis que treballen amb persones amb algun tipus de discapacitat.
L’acció va contemplar dues formacions, la primera centrada en l’atenció inclusiva al públic, adreçada al personal tècnic de a l’administració pública, que cercava proporcionar coneixements i estratègies per la millora de l’atenció des dels diferents dispositius d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Rubí i adquirir coneixements sobre entorns accessibles i accessibilitat, l’ús de les noves tecnologies, aplicacions didàctiques i adaptació de materials, i una segona acció formativa adreçada a serveis i entitats que treballen en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament dins al municipi de Rubí. Aquesta segona cercava conèixer i consensuar una metodologia d’intervenció comuna per a totes les entitats i serveis que treballen en el sector de la DID a Rubí, a través d’una intervenció centrada en les persones. Aquest model d’intervenció permet crear procediments i elements per elaborar Plans de Suport Individuals d’acord amb les necessitats de les persones i els seus interessos i desitjos personals.
 
Àmbit:
Inclusió social
Subàmbit:
Adaptació organització/serveis
Data d'inici:
20/04/2020
Data de finalització:
31/01/2022
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1239
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Oficina d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí
Càrrec:
Tècnica del Pla d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí.Tècnica del Pla d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí.
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
oadf@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
935887000 ext. 6910
Adreça:
OAC Les Torres. Rambleta Joan Miró, s/n.
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les propostes d’accions formatives adreçades a l’atenció en la inclusió i l’àmbit de la diversitat funcional sorgeixen arrel de la detecció per part del servei de diversitat funcional de l’Ajuntament de Rubí d’una demanda sobre necessitats de formació al voltant de l’àmbit de la diversitat funcional per tal de poder dur a terme una atenció al públic inclusiva, alhora que també es detecta una disparitat de criteris alhora d’abordar la intervenció de persones amb discapacitat intel·lectual i des desenvolupament en les entitats i serveis del municipi.

Aquesta eina de planificació estratègica, que abasta el període 2019-2022, estructura i prioritza les accions a desenvolupar a curt i mig termini per tal de millorar la resposta a les necessitats i problemàtiques de les persones amb diversitat funcional del municipi i les seves famílies.
El pla parteix d’una diagnosi realitzada el 2017 per la Fundació Pere Tarrés amb el suport de la Diputació de Barcelona i, en la seva elaboració, s’ha comptat amb la participació de persones de diferents col·lectius de diversitat funcional i dels seus familiars, així com de tècnics i tècniques de l’Ajuntament i de serveis privats i altres persones del municipi. Fruit d’aquest treball, el document reuneix més d’una quarantena d’actuacions agrupades en sis eixos: inserció i capacitació postobligatòria; habitatge; educació; sociosanitari; accessibilitat i mobilitat; i lleure, esport i cultura. El pla identifica també un àmbit transversal de gestió i atenció que ha d'actuar com a motor necessari per garantir el compliment de totes les actuacions.

Les propostes incloses al pla conceben la diversitat funcional de forma integral, tenint en compte la infància, l’adolescència, les persones adultes i la gent gran, a banda de les famílies o persones cuidadores, i els diferents àmbits vitals d’aquesta ciutadania.

El pla respon als següents fonaments:
• Conceptualització basada en la participació dels agents.
• Col·laboració, coordinació i treball en xarxa entre els serveis i agents.
• Model de gestió de casos amb la finalitat d'articular i coordinar els serveis.
• Visió integral, transversal i inclusiva.
• Promoció de l'activació del teixit social, voluntariat i figures especialitzades.
• Aprofitament de recursos existents i actuacions assolibles.

La formació sobre atenció inclusiva al personal tècnic de l’administració pública es troba inclosa dins de les 41 accions del Pla d’Atenció integral a les persones amb diversitat funcional i discapacitat de Rubí, la majoria transversals amb la resta de serveis i, aquesta, concretament, dintre el Pla de Formació del Servei de Recursos Humans. L’acció formativa adreçada a les entitats de l’àmbit de la discapacitat va estar coordinada des del propi Servei de Diversitat Funcional de l’Ajuntament i es va incloure dins les accions sensibilització a la ciutadania i a les entitats, adreçant-se a la xarxa d’entitats i serveis que treballen en l’àmbit de la diversitat funcional a Rubí.
Objectius de la pràctica
General:
Revisar, actualitzar i completar els conceptes relatius a la diversitat funcional produïda per les diferents discapacitats.
- Proporcionar coneixement, estratègies i experiències en el camp del suport i l'accessibilitat: física, visual, auditiva i cognitiva (discapacitat intel·lectual, trastorns mentals) per millorar l'atenció i el suport a les persones amb diversitat funcional.
- Proporcionar una altra mirada de la diversitat funcional des d’un model de ciutadania i reconeixement de drets de totes les persones.
Específic:
Formació sobre atenció inclusiva:

- Proporcionar coneixements, estratègies per la millora de l’atenció des dels diferents dispositius d’atenció ciutadana de l’Ajuntament de Rubí
Acció formativa en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament per a serveis i entitats:

- Conèixer els trets més característics de l'evolució històrica del concepte de
discapacitat intel·lectual i del desenvolupament i incorporar el concepte de Discapacitats Intel·lectuals (DID) que proposa l' Associació Internacional per l’Estudio Científic de les Discapacitats Intel·lectuals (AAIDD (2010)).
- Conèixer el Model de Qualitat de Vida que proposa Shalock i Verdugo i la
influència dels suports en la millora de la qualitat de vida de les persones amb
DID, al llarg de la seva vida.
- Conèixer el cicle vital i els aspectes diferencials en la intervenció amb persones
amb DID en l’etapa de transició a la vida adulta, la vida adulta i l’envelliment i
aprofundir en altres aspectes transversals de la seva vida: salut i hàbits saludables i vida afectiva i sexual.
- Identificar els principis bàsics de la Planificació Centrada en la Persona i altres
eines i estratègies de suport: Suport Conductual Positiu, Suport Actiu,...
- Conèixer els procediments i els elements claus per elaborar Plans de Suport
Individuals, d’acord amb les necessitats de les persones i els seus interessos i desitjos personals.
- Adquirir coneixements bàsics sobre: Entorns accessibles i accessibilitat, l’ús de les noves tecnologies, aplicacions didàctiques i adaptació de materials.
- Conèixer i valorar els drets de les persones amb DID i identificar els valors principals relacionats amb l’ACP i incorporar-los a través de l’ètica aplicada a l’hora d’acompanyar i oferir suport a les persones amb DID
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Rubí Interna No Participativa Administració local
Documentació
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Personal de l’Ajuntament que realitza tasques d’atenció al públic i les entitats i serveis que treballen en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament.

Territori: Rubí.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Las formació sobre atenció inclusiva al personal tècnic de l’administració pública va estar coordinada el Pla de Formació 2021 del Servei de Recursos Humans i es troba inclosadins les 41 accions del Pla d'Atenció Integral a les persones amb diversitat funcional i discapacitat de Rubi i l’acció formativa adreçada a serveis i entitats de l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament dins les accions de sensibilització a la població i a les entitats de Rubí.


Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Les dues formacions són un conjunt de sessions formatives al voltant de l’àmbit de l’atenció inclusiva i la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. La primera, la formació sobre atenció inclusiva va constar de 4 sessions de 2h en format telemàtic amb dos grups de 23 treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Rubí. La segona acció formativa, adreçada a serveis i entitats de l’àmbit de la DID, va comptar amb 11 sessions de formació i intercanvi d’experiències amb la participació de 16 persones de 8 entitats i serveis diferents. Els participants que van superar l’assistència de més del 80% de les sessions van rebre un certificat d’assistència.

Formació sobre atenció inclusiva:

Es van fer 2 grups de 23 persones, en 4 sessions (1 a la setmana) de 2h la sessió en format telemàtic.

SESSIÓ 1 - Marc General: Diversitat Funcional, Sistemes de Suport, Convenció de Drets

- Què sabem de la diversitat funcional produïda per diferents discapacitats? A partir dels coneixements i les experiències dels participants, anem completant la informació sobre les principals tipologies de discapacitat i descrivint la diversitat del funcionament de les persones.
- Situació legal de les persones. Repassem les diferents situacions en que es pot trobar una persona amb discapacitat: Reconeixement del percentatge de discapacitat, grau de dependència, incapacitat laboral i modificació de la capacitat d’actuació jurídica (antiga incapacitat legal).
- El dret de les persones a un tracte de qualitat, inclusiu, just i equitatiu. Dades sobre normativa, especialment de la Convenció de la ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de 2006.


SESSIÓ 2 - Inclusió a la Comunitat: Barreres Físiques, Cognitives i de la Comunicació

- Què és un entorn accessible? A través de l’experimentació i del testimoniatge de persones amb diversitat funcional, anirem descobrint els principals aspectes de l’accessibilitat física i cognitiva, la comunicació fàcil i les necessitats de comprendre els espais i la disposició i ús dels elements que hi són.
- Les necessitats de suport. Recursos i estratègies per a una bona comunicació i atenció en general.


SESSIÓ 3 - Inclusió a la Comunitat: Barreres Actitudinals

- Integració i inclusió, diferències i complementarietat.
- Models mentals i prejudicis, la qüestió ètica. Creences limitadores vers creences potenciadores.
- Discriminació, la qüestió legal.


SESSIÓ 4 – Model de Qualitat de Vida: Autodeterminació & Drets

- Model de qualitat de Vida, com a model que orienta les organitzacions.
- Drets i autodeterminació, impacte en la QdV.
- Apoderament de les persones: competències, suports i oportunitats.
- Pla d’Atenció a la diversitat funcional de Rubí.


Acció formativa sobre atenció en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament per a serveis i entitats:

Es van fer 11 sessions, alternades en format presencial de 4 hores i telemàtic de 2 hores. Hi van participar 16 persones que representaven a 8 entitats o serveis diversos de l’àmbit de la discapacitat intel·lectual de Rubí.

SESSIÓ 1 – Conceptualització de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID)
(2h)

- Definició de la DID
- El paradigma de suports i la classificació de la DID segons la necessitat
d’intensitat de Suports


SESSIÓ 2 – La intervenció des del Model de Qualitat de Vida (2h):

- Perspectiva històrica, el canvi de Paradigma
- El Model de Qualitat de Vida. Dominis i dimensions de QdV.
- Conceptes claus: Resultats Personals, Suports, Autodeterminació i Drets.
- La transformació dels Serveis cap a l’Atenció Centrada en la Persona

SESSIÓ 3 – Les necessitats de Suport en les diferents etapes de la Vida de les PDID (10h)

- Transició a la Vida Adulta – Vida Adulta (2h)
o El control de la vida, de la família a la persona
o De la protecció a l’Autodeterminació
o Entrenament en habilitats del comportament Autodeterminat
o Vida independent i oci.

- La salut de les persones amb DID (2h)
o Dificultats en l’atenció sanitària a les persones amb discapacitat intel·lectual
o Principals problemes de salut
o La utilització dels psicofàrmacs
o Programes de salut
o Hàbits alimentaris, entrenar en una alimentació saludable

- Desenvolupament afectiu i sexualitat (2h)
o Conceptes bàsics en sexualitat, salut sexual i drets sexuals
o Com enfocar el treball cap a les PDID
o L’atenció a la sexualitat des del servei o la institució́

- Envelliment (4h)
o Definició, diagnòstic i prevenció.
o Deteriorament cognitiu i demència. Principals eines d’avaluació
o Estratègies assistencials i d’intervenció

SESSIÓ 4 – La Planificació Personal (3h)

- La Planificació Centrada en la Persona, eines per conèixer a la persona,
- detectar necessitats i preferències personals
- Principals eines i instruments d’avaluació.
- El Pla de Suport Individual, sintetitzar i organitzar la informació per a la consecució de Resultats Personals
- El Facilitador i el Grup de Suport


SESSIÓ 5 – El Suport Actiu com a metodologia per fomentar la participació activa de les
persones amb més necessitats de suport (3h)
- Concepte del Suport Actiu. Relació amb la Planificació Centrada en la
- Persona
- Nivells de suport actiu. Interactuar per promoure la participació de les
- persones
- Aplicació de la metodologia
- Planificar amb suport actiu
- Assegurar la metodologia


SESSIÓ 6 – El Suport Conductual Positiu, una eina per donar resposta a les conductes
problemàtiques (2h)

- Introducció al SCP
- Marc teòric. Objectius i valors de l’SCP.
- La intervenció: Avaluació, Anàlisi, Intervenció
- Des de l’ambient a les eleccions.
- Des de la conducta a l’entrenament en habilitats.
- Els conseqüents, el reforç̧ positiu i les altres intervencions possibles.


SESSIÓ 7 – Accessibilitat (4h)

- Entorns accessibles i accessibilitat
o Accessibilitat física. Comprensió de la disposició i de l’ús dels espais i els elements.
o Accessibilitat cognitiva.
 Comunicació fàcil, concepte i aproximació a la comunicació́ funcional
 La comunicació́ en PDID: comunicació alternativa i augmentativa.
 Importància i justificació́ dels suports a la comunicació́

- L’ús de les noves tecnologies
o Introducció a l’ús de la tecnologia en l’àmbit de la discapacitat
o La innovació i desenvolupament tecnològic, impacte en la vida de les persones
o Recursos d’accessibilitat
- Aplicacions didàctiques i elaboració de materials
o Qüestions prèvies a la cerca o creació d’un material
o On puc trobar materials didàctics?
o Com puc crear els meus propis materials didàctics?
o Materials i aplicacions didàctiques

SESSIÓ 8 – Incorporació de l’Ètica en l’atenció a les persones (4h)
- Què és l’ètica, diferència entre ètica i moral
- La importància de la incorporació de l’ètica a les organitzacions
- Drets de les persones amb discapacitat: llibertat i intimitat
- Les creences i els valors com a base dels models de suport a les persones
o Identificar el “llenguatge dels models d'atenció a les persones” i la influència de les creences.
o Estratègies per al canvi de les creences limitadores, per avançar cap a un model de creences “centrat en la persona”
- Espais de reflexió i eines per a la deliberació sobre les nostres accions i la manera de protegir a les persones


Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
APDIR
Entitats i associacions
Implementació
Participant
ASSOCIACIÓ DAUS
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Ajuntament de Rubí
Administració local
Totes
Totes
Font del Ferro
Empresa
Implementació
Participant
Llar Ca n’Alzamora
Empresa
Implementació
Participant
RUBITEA
Entitats i associacions
Implementació
Participant
SIOAS
Entitats i associacions
Implementació
Participant
SUARA
Empresa
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
4.080,00€
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubí Fons propis Indefinida Indefinida 4.080,00€
Recursos humans
Els recursos humans utilitzats van ser els diferents ponents que van dur a terme les diferents formacions.
Altres recursos
Les sessions que es van fer telemàtiques, es va utilitzar la plataforma digital de Zoom. Les sessions presencials, es van realitzar a la Sala Auditori de Rubíforma (servei d’ocupació de Rubí) on es van assegurar totes les mesures de seguretat i prevenció contra la Covid19.

Resultats
Descripció dels productes assolits
Els productes produïts per ambdues formacions han estat les sessions de treball i les avaluacions posteriors dels participants i els certificats d’assistència expedits en les diferents formacions. Així doncs, pel que fa a la formació sobre atenció inclusiva al personal tècnic de l’administració pública va produir 8 sessions (4 per grup) de 2h en format telemàtic amb la participació d’un total de 46 persones (23 per grup), i l’acció formativa adreçada a entitats i serveis va produir 5 sessions de 2h de format telemàtic i 6 les de format presencial, amb la participació de 16 persones representats d’un total de 8 entitats i serveis del municipi.
En aquesta segona formació, en la última sessió, les entitats van presentar com seria una pràctica característica de la seva entitat si aquesta fos basada en el model d’intervenció en la persona i es van emplaçar a trobar-se un any desprès per veure quins efectes ha tingut la implementació d’aquest model d’intervenció.
La ultima sessió les entitats van exposar una pràctica dins de la seva entitat basada en el model d’intervenció en la persona.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
ENQUESTA DE VALORACIÓ SOBRE L’ACCIÓ FORMATIVA “MODEL D’ATENCIÓ I SUPORT CENTRAT EN LES PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL” Informe Indefinida Sí disponible
Memòria enquestes de valoració Memòria Indefinida Sí disponible
Pla de Formació Rubí Pla Indefinida Sí disponible
Model d’atenció i suport, centrat en les persones Pla Indefinida Sí disponible
Difusió de la pràctica
La difusió de les formacions ha variat en funció d’on anava enfocada. La difusió sobre la formació en atenció inclusiva al públic es va fer a través del portal de comunicació intern de l’ajuntament i la difusió sobre la formació adreçada a serveis i entitats, es va fer a través de la xarxa de treball ja existent entre l’ajuntament i les entitats i serveis que treballen en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual.
Impacte
La formació sobre atenció inclusiva al públic ha permès conèixer la realitat de les persones amb diversitat funcional i conèixer les seves necessitats per tal de poder oferir un millor tracte quan aquestes s’acosten a l’administració pública, aquestes millores passen tant des del punt de vista de l’atenció al públic, com poder identificar les mancances de les oficines, doncs en alguns casos aquestes no estan del tot preparades per atendre les necessitats d’aquest col·lectiu.

Amb la formació adreçada a serveis i entitats que treballen en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, s’ha pogut aprofundir en el coneixement dels trets més característics del concepte de discapacitat intel·lectual i del desenvolupament i reflexionar sobre el model d’intervenció centrat en la persona i poder fixar criteris i metodologies comunes entre totes els entitats i serveis per poder garantir que totes els persones amb discapacitat de Rubí puguin tenir el model d’intervenció centrat en la persona quan són ateses.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Rubí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les dues formacions han tingut uns resultats molt positius i han permès assolir els objectius inicials, amb la primera dotant de coneixement al personal d’atenció pública de l’Ajuntament per dur a terme una atenció inclusiva a les persones usuàries i la segona va permetre sobretot crear un espai de coordinació i d’intercanvi d’experiències que van permetre establir criteris comuns d’atenció basats en la intervenció centrada en les persones, alhora que va promoure nous circuits de coordinació entre les entitats i l’ajuntament per seguir desenvolupament aquests serveis.
Punts forts de la pràctica
Els principals punts forts de la formació adreçada als treballadors i treballadores de l’administració pública ha estat l’oportunitat de dur a terme una sensibilització sobre la diversitat funcional, proporcionant coneixement al voltant d’aquesta així com la interrelació entre molts serveis municipals per fixar criteris comuns.

Pel que fa a l’acció sobre les entitats i serveis, aquesta ha permès crear un espai de relació i coordinació entre les entitats i els serveis, per establir una metodologia comuna alhora que ha permès cercar un consens i una coneixença del model d’intervenció centrat en la persona.

Punts dèbils de la pràctica
La principal dificultat ha estat les derivades de la Covid que han dificultat en alguns punts complir amb el calendaris establerts, així com dificultar la participació en alguns moments degut haver d’apostar per un model telemàtic.

Per altra banda, l’acció formativa adreçada a entitats i serveis es tracta d’una acció que seria bo que tingués un recorregut més llarg i que no s’acabés amb aquesta, que es pogués dur a terme un seguiment de com s’implementa la metodologia.
Propostes de millora de la pràctica
Seria bo que hi hagués un seguiment de supervisió dels projectes de les entitats, per poder donar recorregut de manera més continuada, que permetés ampliar coneixements per seguir avançant en una millor atenció i intervenció.

Per altre que recursos humans integrés aquestes formacions en els seus plans de formació de forma continuada i que permetés incorporar de manera definitiva la mirada inclusiva en l’atenció al públic.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es tracta de formacions fàcilment replicables al tractar-se d’unes formacions que requereixen tant de pocs recursos materials com econòmics i permeten de seguida, veure un impacte positiu en la seva aplicació.
Més informació
Persona de contacte:
Oficina d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí
Càrrec:
Tècnica del Pla d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí.Tècnica del Pla d’Atenció a la Diversitat Funcional de Rubí.
Ens:
Ajuntament de Rubí
Adreça electrònica:
oadf@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
935887000 ext. 6910
Adreça:
OAC Les Torres. Rambleta Joan Miró, s/n.
Lloc web:
www.rubi.cat/