Fases i principals línies d'actuació
Les dues formacions són un conjunt de sessions formatives al voltant de l’àmbit de l’atenció inclusiva i la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. La primera, la formació sobre atenció inclusiva va constar de 4 sessions de 2h en format telemàtic amb dos grups de 23 treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Rubí. La segona acció formativa, adreçada a serveis i entitats de l’àmbit de la DID, va comptar amb 11 sessions de formació i intercanvi d’experiències amb la participació de 16 persones de 8 entitats i serveis diferents. Els participants que van superar l’assistència de més del 80% de les sessions van rebre un certificat d’assistència.
Formació sobre atenció inclusiva:
Es van fer 2 grups de 23 persones, en 4 sessions (1 a la setmana) de 2h la sessió en format telemàtic.
SESSIÓ 1 - Marc General: Diversitat Funcional, Sistemes de Suport, Convenció de Drets
- Què sabem de la diversitat funcional produïda per diferents discapacitats? A partir dels coneixements i les experiències dels participants, anem completant la informació sobre les principals tipologies de discapacitat i descrivint la diversitat del funcionament de les persones.
- Situació legal de les persones. Repassem les diferents situacions en que es pot trobar una persona amb discapacitat: Reconeixement del percentatge de discapacitat, grau de dependència, incapacitat laboral i modificació de la capacitat d’actuació jurídica (antiga incapacitat legal).
- El dret de les persones a un tracte de qualitat, inclusiu, just i equitatiu. Dades sobre normativa, especialment de la Convenció de la ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de 2006.
SESSIÓ 2 - Inclusió a la Comunitat: Barreres Físiques, Cognitives i de la Comunicació
- Què és un entorn accessible? A través de l’experimentació i del testimoniatge de persones amb diversitat funcional, anirem descobrint els principals aspectes de l’accessibilitat física i cognitiva, la comunicació fàcil i les necessitats de comprendre els espais i la disposició i ús dels elements que hi són.
- Les necessitats de suport. Recursos i estratègies per a una bona comunicació i atenció en general.
SESSIÓ 3 - Inclusió a la Comunitat: Barreres Actitudinals
- Integració i inclusió, diferències i complementarietat.
- Models mentals i prejudicis, la qüestió ètica. Creences limitadores vers creences potenciadores.
- Discriminació, la qüestió legal.
SESSIÓ 4 – Model de Qualitat de Vida: Autodeterminació & Drets
- Model de qualitat de Vida, com a model que orienta les organitzacions.
- Drets i autodeterminació, impacte en la QdV.
- Apoderament de les persones: competències, suports i oportunitats.
- Pla d’Atenció a la diversitat funcional de Rubí.
Acció formativa sobre atenció en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament per a serveis i entitats:
Es van fer 11 sessions, alternades en format presencial de 4 hores i telemàtic de 2 hores. Hi van participar 16 persones que representaven a 8 entitats o serveis diversos de l’àmbit de la discapacitat intel·lectual de Rubí.
SESSIÓ 1 – Conceptualització de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID)
(2h)
- Definició de la DID
- El paradigma de suports i la classificació de la DID segons la necessitat
d’intensitat de Suports
SESSIÓ 2 – La intervenció des del Model de Qualitat de Vida (2h):
- Perspectiva històrica, el canvi de Paradigma
- El Model de Qualitat de Vida. Dominis i dimensions de QdV.
- Conceptes claus: Resultats Personals, Suports, Autodeterminació i Drets.
- La transformació dels Serveis cap a l’Atenció Centrada en la Persona
SESSIÓ 3 – Les necessitats de Suport en les diferents etapes de la Vida de les PDID (10h)
- Transició a la Vida Adulta – Vida Adulta (2h)
o El control de la vida, de la família a la persona
o De la protecció a l’Autodeterminació
o Entrenament en habilitats del comportament Autodeterminat
o Vida independent i oci.
- La salut de les persones amb DID (2h)
o Dificultats en l’atenció sanitària a les persones amb discapacitat intel·lectual
o Principals problemes de salut
o La utilització dels psicofàrmacs
o Programes de salut
o Hàbits alimentaris, entrenar en una alimentació saludable
- Desenvolupament afectiu i sexualitat (2h)
o Conceptes bàsics en sexualitat, salut sexual i drets sexuals
o Com enfocar el treball cap a les PDID
o L’atenció a la sexualitat des del servei o la institució́
- Envelliment (4h)
o Definició, diagnòstic i prevenció.
o Deteriorament cognitiu i demència. Principals eines d’avaluació
o Estratègies assistencials i d’intervenció
SESSIÓ 4 – La Planificació Personal (3h)
- La Planificació Centrada en la Persona, eines per conèixer a la persona,
- detectar necessitats i preferències personals
- Principals eines i instruments d’avaluació.
- El Pla de Suport Individual, sintetitzar i organitzar la informació per a la consecució de Resultats Personals
- El Facilitador i el Grup de Suport
SESSIÓ 5 – El Suport Actiu com a metodologia per fomentar la participació activa de les
persones amb més necessitats de suport (3h)
- Concepte del Suport Actiu. Relació amb la Planificació Centrada en la
- Persona
- Nivells de suport actiu. Interactuar per promoure la participació de les
- persones
- Aplicació de la metodologia
- Planificar amb suport actiu
- Assegurar la metodologia
SESSIÓ 6 – El Suport Conductual Positiu, una eina per donar resposta a les conductes
problemàtiques (2h)
- Introducció al SCP
- Marc teòric. Objectius i valors de l’SCP.
- La intervenció: Avaluació, Anàlisi, Intervenció
- Des de l’ambient a les eleccions.
- Des de la conducta a l’entrenament en habilitats.
- Els conseqüents, el reforç̧ positiu i les altres intervencions possibles.
SESSIÓ 7 – Accessibilitat (4h)
- Entorns accessibles i accessibilitat
o Accessibilitat física. Comprensió de la disposició i de l’ús dels espais i els elements.
o Accessibilitat cognitiva.
Comunicació fàcil, concepte i aproximació a la comunicació́ funcional
La comunicació́ en PDID: comunicació alternativa i augmentativa.
Importància i justificació́ dels suports a la comunicació́
- L’ús de les noves tecnologies
o Introducció a l’ús de la tecnologia en l’àmbit de la discapacitat
o La innovació i desenvolupament tecnològic, impacte en la vida de les persones
o Recursos d’accessibilitat
- Aplicacions didàctiques i elaboració de materials
o Qüestions prèvies a la cerca o creació d’un material
o On puc trobar materials didàctics?
o Com puc crear els meus propis materials didàctics?
o Materials i aplicacions didàctiques
SESSIÓ 8 – Incorporació de l’Ètica en l’atenció a les persones (4h)
- Què és l’ètica, diferència entre ètica i moral
- La importància de la incorporació de l’ètica a les organitzacions
- Drets de les persones amb discapacitat: llibertat i intimitat
- Les creences i els valors com a base dels models de suport a les persones
o Identificar el “llenguatge dels models d'atenció a les persones” i la influència de les creences.
o Estratègies per al canvi de les creences limitadores, per avançar cap a un model de creences “centrat en la persona”
- Espais de reflexió i eines per a la deliberació sobre les nostres accions i la manera de protegir a les persones
Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
APDIR |
Entitats i associacions |
Implementació |
Participant |
ASSOCIACIÓ DAUS |
Entitats i associacions |
Implementació |
Participant |
Ajuntament de Rubí |
Administració local |
Totes |
Totes |
Font del Ferro |
Empresa |
Implementació |
Participant |
Llar Ca n’Alzamora |
Empresa |
Implementació |
Participant |
RUBITEA |
Entitats i associacions |
Implementació |
Participant |
SIOAS |
Entitats i associacions |
Implementació |
Participant |
SUARA |
Empresa |
Implementació |
Participant |
Recursos econòmics
Total euros per període
4.080,00€
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de Rubí |
Fons propis |
Indefinida |
Indefinida |
4.080,00€ |
|
Recursos humans
Els recursos humans utilitzats van ser els diferents ponents que van dur a terme les diferents formacions.
Altres recursos
Les sessions que es van fer telemàtiques, es va utilitzar la plataforma digital de Zoom. Les sessions presencials, es van realitzar a la Sala Auditori de Rubíforma (servei d’ocupació de Rubí) on es van assegurar totes les mesures de seguretat i prevenció contra la Covid19.