En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Millora urbana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Procés participatiu de la reforma de la Plaça del Doctor Guardiet
Aquest projecte s'impulsa per determinar un pla d'usos que permeti reordenar urbanísticament la Plaça del Dr. Guardiet on s'ubica l'església central, mitjançant un procés participatiu en el qual la ciutadania intervé a l'hora de triar el model de plaça i el projecte final guanyador. Es pretén que aquest espai esdevingui un punt de trobada ciutadana en temes culturals i d'esbarjo, augmentant la cohesió social.
Àmbit:
Millora urbana
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/10/2008
Data de finalització:
01/07/2009
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1415
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Michael Donalson
Càrrec:
Coordinador de l'Àmbit d'Acció Institucional
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
mcd@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
935887000, 627203138
Adreça:
Plaça Pere Aguilera 1, 08191, Rubí
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Rubí té entre els seus objectius la construcció d'una ciutat "amb" i "per a" les persones. Dins d'aquest context, s'inicia la reforma de la Plaça del Dr. Guardiet. Es pretén que aquest espai no sigui només un espai públic sinó també un espai col•lectiu i social.

La configuració de la plaça feia que un elevat percentatge de la seva extensió estès infrautilitzat. L'amfiteatre es dedica exclusivament a ser atri de l'Església de Sant Pere i escenari d'espectacles culturals esporàdics, oferint poques possibilitats de ser gaudit quotidianament per la població. A aquest fet s'ha d'afegir que els seus desnivells són un perill per a nens i adults, i que la seva centralitat impedeix que la Plaça sigui transitada còmodament pels ciutadans. Amb el procés de remodelació, l'Ajuntament pretén que una plaça tan simbòlica de Rubí torni a ser un espai de reunió dels ciutadans.

Es considera necessari, doncs, una reforma que faci de la Plaça del Dr. Guardiet una plaça versàtil, que mantingui el seu respecte per un edifici tant important per a la ciutat com és l'Església de Sant Pere i per les activitats culturals que fins ara hi tenien el seu escenari però que, a més, permeti als rubinencs apropiar-se d'aquest espai que els pertany.
Objectius de la pràctica
General:
- Determinar un pla d'usos de la Plaça per tal de poder reordenar urbanísticament el seu espai.
- Fer de la Plaça un dels punts de trobada ciutadana tant per a l'esbarjo com per a la cultura i d'altres activitats.
- Dinamitzar i revitalitzar el centre urbà.
- Augmentar la cohesió social.
- Augmentar la identificació de la ciutadania amb l'espai.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Rubí
Interna
No Participativa
Administració local
Observació dels usos de la Plaça del Dr Guardiet (està disponible, amb fotografies, a l'Ajuntament de Rubí -consultar ens-).
Ajuntament de Rubí
Interna
No Participativa
Administració local
Estudi sobre la viabilitat d'un aparcament soterrat a la mateixa Plaça del Dr Guardiet (consultar web municipal: www.rubi.cat)
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Ciutadans i usuaris de la Plaça, és a dir, gent gran, joves, dones i infants, així com també comerciants i entitats de Rubí i aquella part de la ciutadania que està vinculada i afectada per les futures actuacions urbanístiques a la Plaça.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquest procés participatiu està vinculat al Consell de Gent Gran i al Consell d'Infants en el sentit que s'han aprofitat els òrgans participatius que ja estaven funcionant a la ciutat.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El procés participatiu va desenvolupar-se en diverses fases entre els mesos d'octubre de 2008 i juny de 2009:

- Fase d'informació prèvia (octubre 2008-desembre 2008). En aquesta primera fase de treball es realitzen les següents tasques:
• Contactes amb polítics i tècnics de les diferents àrees de l'Ajuntament. Es presenta el projecte i es busca la implicació de la resta de serveis municipals.
• Constitució d'un nucli d'impuls del procés integrat pel servei de Participació Ciutadana i Proursa (empresa municipal d'habitatge).
• Definició del procés un cop coneguts els processos administratius a seguir relacionats amb els tràmits urbanístics.
• Elaboració d'un document marc amb els condicionants tècnics i els límits de la reforma per emmarcar també condicionants i límits del procés participatiu (es decideix allò que es pot discutir i allò que no, evitant la generació de falses expectatives).
• Determinació del calendari del procés participatiu i dels expedients de contractació en relació a la fase de redacció dels projectes arquitectònics i de l'execució de l'obra.
• Constitució de la Comissió Tècnica del procés formada pels tècnics de Participació Ciutadana i Proursa, i pels tècnics de l'Ajuntament amb incidència en la remodelació de la Plaça. L'objectiu és vetllar pel projecte i el marc urbanístic i validar les propostes, guiant i aconsellant en el procés de reforma, mantenint sempre criteris d'accessibilitat per a persones amb discapacitat, així com les perspectives dels infants, joves, gent gran, comerciants i veïns.
• Observació prèvia d'usos de l'espai i enquestes telefòniques per establir el mapa d'usos de la Plaça.
• Reunió amb actors clau del procés per sumar sinèrgies i complicitats.
• Constitució de la Comissió Cívica, com a garant del procés i de la metodologia participativa, formada pels representants dels partits polítics de govern i l'oposició al consistori, i pels actors clau del procés.

- Primera fase de comunicació i informació (desembre 2008-gener 2009). Es dóna a conèixer el procés participatiu de reforma urbanística de la Plaça, marcant els límits per no generar falses expectatives.

- Fase de treball i deliberació (gener 2009). Amb l'objectiu de copsar l'opinió dels veïns de Rubí, s'organitzen diferents reunions deliberatives per treballar el model i els usos que hauria de tenir la futura plaça i arribar, així, a una proposta consensuada. Es realitza una primera sessió oberta a la ciutadania i les entitats i un taller específic, posteriorment, per a comerciants i una sessió extraordinària del Consell d'Infants. Finalment, es celebra una segona sessió deliberativa oberta a tota la ciutadania, en la què es presenten els conceptes sobre model de plaça amb més consens en el primer taller deliberatiu. En aquesta sessió s'elaboren propostes més concretes i amb el fruit d'aquest treball, es convoca una Comissió Tècnica per avaluar les aportacions dels tallers participatius i aprovar el document definitiu del Pla d'Usos per a la futura plaça del Dr. Guardiet, tot tenint en consideració els aspectes tècnics que hi tenien incidència. També es convoca a la Comissió Cívica per facilitar als seus integrants tota la documentació sorgida dels tallers deliberatius i del definitiu pla d'usos que ha d'inspirar la següent fase del procés.

- Fase de concurs d'avantprojectes de la plaça (febrer 2009 a abril 2009). El Pla d'Usos serveix per elaborar les bases del concurs de projectes d'urbanització de la Plaça del Dr. Guardiet i el Carrer Riera. Els 18 avantprojectes que es van presentar a concurs públic, van ser avaluats per un tribunal que en va triar els tres que millor reunien els requisits previstos. Després es van sotmetre a la votació de la ciutadania.

- Fase d'exposició i decisió (8 de juny a 14 de juny). Es convoca a la ciutadania per tal que triï quin dels tres avantprojectes vol que es porti a terme. Es realitza una votació electrònica a través de pantalles tàctils, oberta a tots els ciutadans empadronats al municipi i majors de 16 anys. Es dinamitza el procés participatiu, el cap de setmana, amb activitats culturals i festives. Per donar a conèixer el procés participatiu, el sistema de votació i els tres avantprojectes entre els que es podia escollir, s'elabora un document de garanties que es posa a disposició dels ciutadans, per dotar el procés de votació i escrutini de la màxima transparència i s'organitza una exposició sobre l'evolució històrica de la plaça i s'engega una campanya de comunicació del procés.


- Fase de retorn (finals de juny - principis de juliol de 2009). El sistema de votació electrònic va permetre fer un escrutini dels resultats públic i automàtic, el mateix dia que acabaven les votacions. Actualment es pot consultar l'escrutini final i les estadístiques sobre la votació a www.rubiguardiet.cat/escrutini/ Durant tot el procés, es va anar fent el retorn dels diferents tallers posant a disposició dels participants els resums i informes elaborats. Es preveu informar a la ciutadania del projecte definitiu que s'elabori, a partir de l'avantprojecte guanyador, i mantenir disponible a la web municipal tota la informació del procés participatiu i de les obres de remodelació de la Plaça.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Donosti
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Va donar assessorament sobre com havien implementat ells un procés similar al seu municipi. Van facilitar informació sobre com havien realitzat ells la seva consulta ciutadana i van cedir les pantalles tàctils.
Ajuntament de Sant Adrià de Besós
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Van donar assessorament inicial sobre un procés participatiu ciutadà que havien dut a terme al seu municipi.
Ciutadans
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Han participat en el procés de deliberació.
Comissió Cívica
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Comissió formada per entitats amb un apper destacat a l'espai de la plaça i per partits polítics amb representació al Consistori. Se'ls va convocar abans i després dels tallers per tal de portar un control extern del procés.
Comissió Tècnica
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Formada per diferents tècnics de l'Ajuntament de Rubí (de mobilitat, de cultura, d'urbanisme, de parcs i jardins, etc.)
Consell de Gent Gran i d'Infants
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Han participat en el procés de deliberació.
E1DOS
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Consultora externa encarregada de realitzar la dinamització dels tallers deliberatius, elabora els informes, etc.
Entitats culturals de la ciutat
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
S'encarregaven de dinamitzar el cap de setmana de les votacions.
Informàtics
Administració local
Disseny
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Creen el sistema informàtic per a poder fer la votació i aporten suport continu durant tot el procés.
Policia
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Es van encarregar de precintar els ordinadors i de guardar-los (dos cops al dia i en dos punts diferents de la ciutat).
Professionals d'Imatge i Comunicació
Administració local
Disseny
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
van realitzar el disseny de la campanya publicitària, del logotip; van dur a terme l'exposició de fotografies a la plaça del Dr Guardiet, amb la història de la plaça i del funcionament del procés participatiu així com l'exposició dels tres projectes finalistes.
Radio Rubí
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Van dur a terme un programa especial informatiu sobre el procés de participació, entrevistant ciutadans i actors (tècnics, participants dels tallers deliberatius, etc).
Secretari de l'Ajuntament
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Es va encarregar de donar fe del precinte i de l'obertura del mateix (dos cops al dia i en dos llocs diferents de la ciutat).
Tècnics del Servei de Participació i Habitatge
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Han participat en el procés deliberatiu, en el diagnòstic i en el disseny.
Recursos econòmics
Total euros per període
47.403,81 euros
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubí
Fons propis
01/01/2008
01/01/2009
26.711,81 euros Es destinen 14.326,37 euros en l'exposició; 18.261,68 euros en imatge i comunicació del procés participatiu i l'exposició sobre la plaça (disseny de la campanya, producció de material, comunicació, enviaments de diverses convocatòries, retorn del procés participatiu, etc) i 100 euros en material.
Es destinen 14.326,37 euros en l'exposició; 18.261,68 euros en imatge i comunicació del procés participatiu i l'exposició sobre la plaça (disseny de la campanya, producció de material, comunicació, enviaments de diverses convocatòries, retorn del procés participatiu, etc) i 100 euros en material.
Generalitat de Catalunya
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2009
8.000 euros Es destina aquest pressupost, íntegrament, a la dinamització dels tallers (que tenen una despesa de 9.495,76 euros).
Es destina aquest pressupost, íntegrament, a la dinamització dels tallers (que tenen una despesa de 9.495,76 euros).
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2009
12.692,00 euros Es destinen 5.220,00 euros a la realització de la diagnosi.
Es destinen 5.220,00 euros a la realització de la diagnosi.
Recursos humans
- 3 tècnics de participació.
- Uns 50 treballadors municipals.
- Professionals de la consultora externa Eidos.
- Ràdio Rubí.
- Entitats culturals dinamitzadores: Tuna de Rubí, Amics del Jazz de Rubí, Esbart Danzaire de Rubí, Circrisis, Colla de Gegants del Barri del Pinar, Grup d'havaneres Blaumariner, Colla gegantera del Col·egi Teresa Altet).
- Empresa Proursa (empresa municipal d'habitatge).
Altres recursos
- Equips informàtics.
-2 pantalles tàctils, cedides per l'Ajuntament de Donosti.
- Instal•lació de la carpa de l'exposició a la Plaça Dr. Guardiet.
Normes i mecanismes de participació implementats
- Tallers deliberatius. En el primer taller es consensua un model de plaça. A partir d'aquí, en el segon taller es fa un Pla d'Usos que l'hauran de tenir en compte els arquitectes que presentin els seus avantprojectes. Dels 18 avantprojectes presentats, se'n trien els 3 que millor s'adapten al Pla d'Usos (la tria la fa un Jurat de Concurs Públic).
- Votació. Es fa durant 7 dies (del 8 al 14 de juny). Hi poden participar els ciutadans majors de 16 anys. Es realitza amb l'objectiu final de triar dels tres avantprojectes finalistes, aquell que consideren millor.
- Aportacions a través de les TIC. A través del Facebook, Bloc i Espai Consensus, tothom pot opinar i dir la seva.
- Aportacions del Consell d'Infants. Es dinamitza com un taller deliberatiu específic donat que per l'edat no poden participar en el procés però com a ciutadans i usuaris de l'espai públic també se'ls vol tenir en compte.
- Taller de comerciants. Taller deliberatiu per donar-los un horari específic i respectar la seva opinió qualificada respecte els usos de la plaça.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Informe de l'observació prèvia dels usos de la plaça.
- Informe resultant d'enquestes telefòniques.
- Document marc del procés participatiu.
- Informes resum dels diferents tallers deliberatius que es van realitzar.
- Pla d'Usos de la futura plaça.
- Concurs públic d'avantprojectes de plaça (18 avantprojectes presentats).
- Document de garanties del procés de votació.
- Posada en marxa i actualització d'un espai específic del web municipal de Consensus, d'un bloc i d'un grup de Facebook.
- Exposició pública sobre l'evolució històrica de la plaça.
- Avaluació qualitativa (actualment en redacció).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Acta del Jurat de Valoració de les proposicions presentades per al concurs del projecte
--------
18/05/2009
Sí disponible
acta_valoraci__concurs.pdf
Acord de la comissió tècnica per a l'elaboració del Pla d'Usos
--------
11/02/2009
Sí disponible
acord_comissi__t_cnica_per_al_pla_d__usos.pdf
Informe del segon taller deliberatiu sobre la futura plaça del Dr Guardiet
--------
31/01/2009
Sí disponible
informe taller ciutadà 310109defi.pdf
Resum segon taller deliberatiu sobre la futura plaça Dr Guardiet
--------
31/01/2009
Sí disponible
Resum taller 310109 Rubí.pdf
Primer taller sobre la reforma de la plaça del Dr Guardiet
--------
27/01/2009
Sí disponible
1r Taller Doctor Guadiet.doc
Informe del primer taller deliberatiu
--------
22/01/2009
Sí disponible
informe_final_tallers_ciutadans_22_de_gener.pdf
Informe del taller de debat amb comerciants
--------
20/01/2009
Sí disponible
INFORME TALLER COMERCIANTS.pdf
Resum del primer taller deliberatiu
--------
20/01/2009
Sí disponible
resum_ciutadans_taller_220109.pdf
Informe sobre el Taller d'Infants
--------
01/01/2009
Sí disponible
informe_sobre_el_taller_del_consell_d__infants.pdf
Roll-up punt de votació, escull la teva opció
Retolació i publicitat
01/01/2009
Sí disponible
ROLL-UP punt de votació.pdf
Elements prioritzats en els tallers de debat
--------
01/01/2009
Sí disponible
Elements prioritzats en els tallers de debat.pdf
Anunci Exposició
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
ANUNCI EXPOSICIÓ..pdf
Procés participatiu de reforma urbanística
Presentació
Indefinida
Sí disponible
document_marc_power_point_revisat.ppt
Identitats. Centre històric de Rubí 1.
--------
Indefinida
Sí disponible
02IDENTITAT.pdf
Totem Guardiet (logotip)
--------
Indefinida
Sí disponible
TOTEM Guardiet.pdf
Contingut participació Ciutadana de l'exposició
--------
Indefinida
Sí disponible
contingut participació ciutadana de l\'exposició.pdf
Imatge Exterior Carpa Exposició
Foto
Indefinida
Sí disponible
imatge exterior carpa exposició.JPG
Punt de votació cap de setmana
Foto
Indefinida
Sí disponible
PUNT DE VOTACIÓ CAP DE SETMANA..JPG
Comentaris de les propostes seleccionades per part del jurat
--------
Indefinida
Sí disponible
valoracions_jurat.pdf
Anunci del Resultat
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
anunci resultat.pdf
Cartell d'exposició de propostes
Foto
Indefinida
--------
exterior punt votació oac.JPG
Control d'accés a l'escrutini
Foto
Indefinida
Sí disponible
PANTALLA CLAUS ACCÉS.JPG
Identitats. Centre històric de Rubí 3.
--------
Indefinida
Sí disponible
04IDENTITAT.pdf
Anunci Exposició i Votació
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
ANUNCI EXPOSICIÓ I VOTACIÓ..pdf
Document de garanties del procés de consulta ciutadana
--------
Indefinida
Sí disponible
document de garanties.pdf
Cartell del Mercat
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Cartell del mercat.jpg
Imatge Exposició
Foto
Indefinida
Sí disponible
IMATGE EXPOSICIÓ.JPG
Presentació Projectes
Foto
Indefinida
Sí disponible
presentació projectes.JPG
Annexes 1,2,3. Presentació Procés Participatiu; Programa Funcional; Dossier Tècnic
--------
Indefinida
Sí disponible
2009-03-24 Memòria annexes.doc
Tríptic Guardiet
--------
Indefinida
Sí disponible
TRIPTIC GUARDIET.pdf
Anunci per a demanar fotografies
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
ANUNCI PER A DEMANAR FOTOGRAFIES.pdf
Estrats Estrets, proposta
Plànol
Indefinida
Sí disponible
estrats_estrets_2.pdf
Nucli Rubeo, proposta
Plànol
Indefinida
Sí disponible
nucle_rubeo_2.pdf
Identitats. Centre històric de Rubí 2.
--------
Indefinida
Sí disponible
03IDENTITAT.pdf
Dibuixos aportats pels nens
Foto
Indefinida
Sí disponible
dibuixos aportats pels nens.JPG
Imatge interior Carpa Exposició
Foto
Indefinida
Sí disponible
imatge interior carpa exposició.JPG
Aljub, proposta
Plànol
Indefinida
Sí disponible
aljub_1.pdf
Votació cap de setmana
Foto
Indefinida
Sí disponible
VOTACIÓ CAP DE SETMANA..JPG
Anunci dels Tallers Deliberatius
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
ANUNCI TALLERS DELIBERATIUS..pdf
Full de valoració de les idees del grup de debat
Foto
Indefinida
Sí disponible
FOTOGRAFIA PLENARI,31 GENER (2).JPG
Informe de viabilitat de construcció d'un aparcament a la Plaça del Dr Guardiet
--------
Indefinida
Sí disponible
2007_11_12_valoraci__aparcament.pdf
Plafons dels Projectes
Presentació
Indefinida
Sí disponible
plafons projectes.pdf
Difusió de la pràctica
- Presentació a la Jornada "Urbanisme i Participació Ciutadana: Iniciatives i Reptes de Futur", organitzada per la Diputació de Barcelona i la Fundació Catalunya Segle XXI (2 de juliol de 2009).
- Campanya de comunicació del procés participatiu (nota de premsa, roda de premsa, anuncis/premsa/ revista La Ciutat/Ràdio Rubí, edició i difusió de material publicitari -cartells al Mercat, a les Escoles, a diferents Entitats, a Edificis Municipals; tòtems al carrer, a la Plaça i a l'Estació; plafons, díptics, fulletons informatius del procés de votació i de la festa del cap de setmana-)
- Enviament de cartes a actors claus del procés tot convidant-los a afegir-s'hi al procés.
- Invitació per carta als veïns del districte on s'ubica la Plaça informant-los del procés i convidant-los a participar en les sessions deliberatives.
- Cartes de retorn als participants en els tallers (amb els resultats del primer i el segon taller deliberatius i amb el resultat definitiu de la votació).
- TV3: telenotícies comarques (8 de juny).
- Canal català de televisió.
- Posada en marxa d'un espai específic del web municipal amb tota la informació sobre el procés: www.rubi.cat/guardiet
- Generació de diferents espais de debat i informació sobre el procés a través de les noves tecnologies i aprofitant xarxes existents:
Consensus: www.consensus.cat/rubi
Bloc: www.rubiguardiet.cat
Facebook: grup d'amics de la Plaça Dr. Guardiet
- S'està elaborant una publicació del procés, tot i que en el moment d'elaboració de la present fitxa no s'ha decidit el format que s'utilitzarà per a la seva difusió.
Impacte
- El projecte de la reforma de la Plaça del Dr. Guardiet, ha enfrontat sensibilitats entre els ciutadans. Ha estat un tema candent entre la ciutadania durant molts mesos, però s'ha resolt de manera positiva.
- El treball transversal del procés ha fet que diversos departaments que no tenen res en comú, en principi, hagin treballat en equip amb una implicació important entre moltes àrees municipals (via pública, cultura, identitat, projecció exterior, comunicació, dona, seguretat, serveis personals, comerç, etc), creant una metodologia de treball en equip que es vol mantenir en el futur.
- L'originalitat a l'hora de la votació (pantalla tàctil) també ha impactat pel que representa per a la ciutadania (motiu pel qual va ser retransmesa per TV3). Tothom empadronat abans del 1 de gener del 2009, podia votar, independentment de la seva nacionalitat.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Rubí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
S'han assolit tots els objectius inicials: s'ha elaborat un Pla d'Usos de la Plaça, s'ha dinamitzat i revitalitzat el centre urbà, la cohesió social ha augmentat i la ciutadania es pot sentir identificada amb el nou espai.
Punts forts de la pràctica
- Uneix dos àmbits que, sovint, semblen estar desvinculats com són l'urbanisme i la participació ciutadana.
- El procés de participació ciutadana representa una nova visió de la implicació de l'Ajuntament en els projectes que porta a terme, representant el començament d'una nova línia de treball futura i un punt de partida per a d'altres serveis de l'Ajuntament en la realització d'un treball transversal d'aquestes.
- L'ús de les noves tecnologies, creant espais virtuals on poder recollir opinions, tant a favor com en contra, a més del sistema innovador de votacions amb pantalla tàctil en dos punts diferents de la ciutat.
- Es vincula el procés administratiu de concurs públic amb un procés participatiu.
Punts dèbils de la pràctica
- La implicació del debat polític en els tallers deliberatius.
- L'existència de buits en els límits establerts per al procés: els límits han d'estar documentats i la documentació s'ha de facilitar des del primer moment.
Propostes de millora de la pràctica
- L'existència d'un espai de discussió política previ al procés.
- La planificació clara de tots els temps polítics i administratius al llarg del procés.
- L'existència de criteris estètics i d'imatge al presentar els avantprojectes, per evitar que la presentació pugui determinar el vot dels ciutadans.
- Aconseguir que participin més ciutadans.
- Alguns aspectes vinculats a les tecnologies: l'ús d'eines com facebook, ha de tenir un perfil de “dinamitzador - ajuntament” del debat que s'hi origina.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
El projecte ha permès que siguin els mateixos ciutadans els que, a partir de certs criteris tècnics, decideixin com volen que sigui la seva futura plaça. Per tant, l'experiència pot ser de gran utilitat a d'altres municipis que hagin de dur a terme un projecte urbanístic emblemàtic per a la població. Aquest és un projecte exportable a qualsevol altre municipi que vulgui que la ciutadania tingui la veu en qualsevol projecte urbanístic.
Destaca també el fet que una altra àrea de l'Ajuntament de Rubí (Salut Pública) vulgui implementar un pla de salut pública participatiu, amb un format similar.
Millora urbana
20 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.